نیویارک تایمز: ترمپ به توافق صلح با طالبان به‌گونه‌ی مشروط موافقت کرده است

اطلاعات روز: روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به تازگی گزارش کرده است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا به‌طور مشروط به توافق صلح با طالبان موافقت کرده است.

این روزنامه گفته است که آقای ترمپ توافق صلح با طالبان را به کاهش خشونت‌ها مشروط کرده و گفته است در صورتی که طالبان به وعده‌ی‌شان برای کاهش خشونت عمل کنند، پس از آن امریکا توافقنامه‌ای را امضا می‌کند که براساس آن خروج تدریجی سربازان امریکایی آغاز خواهد شد.

نیویارک تایمز به نقل از یک مقام ارشد امریکایی گزارش کرده است که ترمپ روز دوشنبه (21 دلو)، روزی که برای ادای احترام به دو سرباز کشته‌شده‌ی نیروهای ویژه ارتش امریکا به پایگاه نیروهای هوایی دیور سفر کرده بود، به توافق صلح با طالبان به‌گونه‌ی مشروط موافق کرده است.

هرچند در مورد زمان‌بندی خروج نیروهای امریکایی جزئیات داده نشده، اما یک دیپلمات ارشد در واشنگتن به نیویارک تایمز گفته است که حدود 95 درصد با توافق مشروط با طالبان موافقت صورت گرفته است.

نیویارک تایمز در ادامه نوشته است: «اگر طالبان به وعده‌ی‌شان برای کاهش خشونت عمل کنند و توافقنامه به امضا برسد، ایالات متحده پس از آن خروج سربازانش را به‌گونه‌ی تدریجی آغاز می‌کند و مذاکرات مستقیم بین طالبان و رهبران افغانستان برای آینده‌ی کشورشان آغاز می‌شود.»

«طالبان برای کاهش خشونت طرح ارایه کرده‌اند»

کرِن دیکر، معاون سفارت امریکا در کابل در دیداری با عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح افغانستان گفته است که طالبان طرح کاهش خشونت با دولت افغانستان را پیشنهاد کرده جزئیات این طرح نیز از سوی این گروه شریک خواهد شد.

وزارت دولت در امور صلح امروز (چهارشنبه، 23 دلو) در اعلامیه‌ای گفته است که دو طرف در این دیدار در مورد پیشرفت‌های روند صلح و موضوعات مرتبط به مذاکرات قطر بحث و گفت‌وگو کرده‌اند. در این دیدار دنت پرادیسو، مسئول بخش صلح سفارت امریکا نیز حضور داشته است.

عبدالسلام رحیمی در این دیدار گفته است که در بسیاری از مسایل مربوط به روند صلح، بیشتر سیاسیون افغانستان با حکومت این کشور «هم‌صدایی» دارند. او تأکید کرده است که حکومت نظریات و طرح‌های تمام سیاسیون را در روند صلح در نظر می‌گیرد.

وزیر دولت در امور صلح در ادامه در مورد امور مربوط به زندانیان طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که این موضوع در حیطه‌ی صلاحیت دولت افغانستان است و «بدین منظور حکومت اقدامات لازم و موثر را روی‌دست دارد».

«خبر خوش در راه است»

در همین حال، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا در مراسمی به میزبانی شورای اتلانتیک در واشنگتن گفته است که به باور او، پیشرفت‌های چشم‌گیری در روند صلح با طالبان حاصل شده است. او همچنان گفته است که خبر خوش در مورد افغانستان در آینده‌ی نزدیک در راه است.

مشاور امنیت ملی امریکا ابراز خوش‌بینی کرده است که توافقنامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان ظرف چند روز یا چند هفته امضا شود. او در عین حال افزوده است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تدریجی خواهد بود.

این در حالی است که شب گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در تماس تلفنی جداگانه با رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور از پیشرفت‌های قابل ملاحظه در مذاکرات امریکا و طالبان خبر داده است.

آقای پمپئو در مورد «کاهش پایدار و قابل توجه خشونت» که در نهایت منتج به آتش‌بس شود، به غنی و عبدالله اطلاع داده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *