وزیر دفاع امریکا: مذاکره روی کاهش هفت روزه‌ی خشونت با طالبان ادامه دارد

اطلاعات روز: مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا می‌گوید که این کشور با گروه طالبان در مورد کاهش خشونت‌ها به توافق رسیده و در حال حاضر مذاکره‌ی آنان روی پیشنهاد کاهش هفت روزه‌‌ی خشونت ادامه دارد.

آقای اسپر که دیروز (پنج‌شنبه، 24 دلو) پس از نشست دو روزه‌ی وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت که رسیدن به یک توافق سیاسی بهترین راه‌حل برای افغانستان می‌باشد.

او جزئیاتی در مورد این کاهش خشونت‌ها ارایه نکرد، اما تأکید کرد که پیشرفت‌‌هایی در زمینه به‌دست آمده و به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر دفاع امریکا همچنان افزود که او در نشست دو روزه‌ی وزیران دفاع امریکا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (23 و 24 دلو) با متحدان امریکا در مورد مذاکرات صلح با گروه طالبان رأی‌زنی و گفت‌وگو کرده است.

او گفت امریکا و این متحدانش به حمایت از افغانستان ادامه می‌دهند.

ساعاتی پس از این گفته‌های آقای اسپر، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا گفت که در روزهای اخیر مذاکرات صلح افغانستان «پیشرفت خیلی مهمی» داشته است.

آقای پمپئو با ستایش از این پیشرفت‌ها افزود که دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا با گفت‌وگوهای بیشتری میان امریکا و طالبان موافقت کرده است. او اما تأکید کرد که مذاکرات پیچیده است و هر دو طرف هنوز به توافق صلح نرسیده‌اند.

آقای پمپئو سه روز پیش (سه‌شنبه، 22 دلو) در تماس‌های تلفنی جداگانه با رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور از پیشرفت‌های قابل ملاحظه در مذاکرات امریکا و طالبان خبر داد.

براساس اعلام ریاست‌جمهوری آقای پمپئو در تماس با آقای غنی در مورد «کاهش پایدار و قابل توجه خشونت» که در نهایت منتج به آتش‌بس شود، به وی اطلاع داده است.

همچنان براساس خبرنامه‌ی ریاست اجرایی، وزیر خارجه‌ی امریکا ابراز امیدواری کرده بود که این پیشرفت زمینه را برای امضای توافقنامه‌ی دوجانبه، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و دست‌یافتن به صلح دایمی فراهم کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *