مذاکرات بین‌الافغانی

«امریکا و طالبان روی کاهش خشونت یک هفته‌ای توافق کرده‌اند»

اطلاعات روز: یک مقام ارشد امریکایی گفته است که امریکا و طالبان روی کاهش خشونت یک هفته‌ای در افغانستان به توافق رسیده‌اند، توافقی که راه را برای امضای موافقت‌نامه صلح و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باز می‌کند.

«ای‌بی‌سی نیوز» به نقل از یک مقام ارشد امریکایی نوشته است که توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان در ازای تعهد طالبان مبنی بر تبدیل نشدن افغانستان به لانه‌ی امن تروریستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و تعهد امریکا به خروج تدریجی نیروهایش از افغانستان امضا می‌شود.

این مقام همچنان گفته است که در نخست طالبان باید خشونت را کاهش دهند و به آن‌چه که تعهد سپرده‌اند، عمل کنند. به گفته‌ی او، در صورتی که طالبان به تعهدش عمل کنند، دو طرف به امضای توافقنامه‌ی صلح نیز نزدیک خواهند شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام امریکایی نوشته است که امریکا و طالبان روی کاهش خشونت یک هفته‌ای توافق کرده‌اند که در روزهای آینده به اجرا گذاشته خواهد شد. به گفته‌ی این مقام امریکایی، در صورتی که این توافق موفقانه عملی شود، منجر به آتش‌بس رسمی، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در ماه آینده و در نهایت باعث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خواهد شد.

این مقام همچنان گفته است که ممکن است این توافق‌نامه روی کاهش خشونت یک هفته‌ای اوایل هفته‌ی جاری به امضا برسد. او همچنان افزوده است که طالبان تعهد کرده‌اند که بمب‌گذاری‌های کنار جاده، حملات انفجاری و انتحاری را متوقف سازند.

در همین حال، «ای‌بی‌سی نیوز» به نقل از یک منبع از طالبان گزارش کرده است که توافق‌نامه‌ی کاهش خشونت از 22 فبروری به اجرا گذاشته می‌شود. به گفته‌ی این منبع، توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان در تاریخ 29 فبروری امضا می‌شود و مذاکرات صلح بین‌الافغانی نیز در دهم مارچ آغاز خواهد شد.

این در حالی است که وزیران خارجه و دفاع امریکا روز گذشته در دیداری با رییس‌جمهور اشرف غنی در حاشیه‌ی کنفرانس امنیتی مونیخ، از احتمال نهایی‌شدن توافق امریکا و طالبان در هفته‌های آینده خبر داده و گفته‌اند که این توافقنامه محتویات مشروط دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *