ثبات و همگرایی: کمیسیون انتخابات به اقدامات یک‌جانبه ادامه دهد، از روند خارج می‌شویم

اطلاعات روز: تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات روند تطبیق تصامیم کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی را به‌صورت یک‌جانبه و در نبود ناظرین این تیم و نهادهای ناظر انتخاباتی آغاز کرده است.

فضل‌احمد معنوی، یک عضو ارشد تیم «ثبات و همگرایی» که امروز (یک‌شنبه، 27 دلو) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، همچنان گفت که این تیم از کارکردهای کمیسیون‌های انتخاباتی مشکوک است و در صورتی که اقدامات یک‌جانبه کمیسیون انتخابات ادامه یابد، «ثبات و همگرایی» از روند خارج خواهد شد.

آقای معنوی ضمن انتقاد از تصامیم اخیر کمیسیون شکایات انتخاباتی، همچنان گفت که دفتر مرکزی این کمیسیون فیصله‌های دفاتر ولایتی را نادیده گرفته است.

به گفته‌ی او، نمونه‌گیری کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد 137 هزار جنجالی و 102 هزار رأی خارج از زمان نیز خلاف قوانین و طرزالعمل‌های انتخاباتی است.

معنوی علاوه کرد که کمیسیون شکایات تعهده سپرده بود که آرای بیومتریک نشده و خارج از زمان قانونی را نمی‌پذیرد، اما در مورد این آرا تصمیم مبهم گرفته است.

این عضو تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی انتظار حداقلی این تیم مبنی بر تأمین شفافیت را برآورده نکرده‌اند. آقای معنوی از کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون مستقل انتخاباتی خواست که روندهای انتخاباتی را با شفافیت به پیش ببرند.

او در عین حال هشدار داد: «اگر خواست‌های ما برآورده نشود، از پروسه خارج می‌شویم. هر گزینه‌ای را که شما تصور کنید، روی میز داریم.»

فضل‌احمد معنوی به هواداران تیم «ثبات و همگرایی» نیز اطمینان داد که از آرای شان حراست خواهند کرد.

در همین حال، حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات هنگام آغاز رسمی روند تفتیش ویژه محلات رأی‌دهی در کابل گفت که تصامیم کمیسیون شکایات انتخاباتی را تطبیق می‌‌کنند و تا کنون روند بازشماری در چهار ولایت به پایان رسیده است.

خانم نورستانی همچنان گفت حتا اگر ناظران تیم‌های انتخاباتی حضور نداشته باشند، نیز روند بازشماری و تفتیش را ادامه خواهند داد.

این در حالی است که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی در شانزدهم دلو تصمیم‌هایش را در مورد شکایات استثنایی و استینافی اعلام کرد. این کمیسیون در مورد ابطال و اعتباردهی آرای جنجالی، معیارها و شرط‌هایی را وضع کرده است.

براساس این تصامیم، بیش از یک‌هزار و 700 محل رأی‌دهی به تفتیش ویژه و بازشماری مجدد رفته است. این تصامیم عمدتا در مورد شکایات استثنایی اتخاذ شده که به گفته‌ی مسئولان کمیسیون بیش‌تر شکایت استینافی را نیز شامل می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *