نگرانی از وضعیت بد صحی زندانیان در زندان زنانه‌ی پلچرخی؛ یک کودک تاکنون جان باخته است

اطلاعات روز: منابع موثق در بخش زنانه زندان پلچرخی می‌گویند که نُه واقعه‌ی دل‌بدی، استفراغ، مشکل تنفسی و اسهال خونی در بین کودکان زنان داعشی که توسط امنیت ملی به این زندان منتقل شده‌اند، ثبت شده است.

یک منبع موثق در بخش زنانه زندان پلچرخی به اطلاعات روز گفت که بیش از 200 زن و کودک داعشی در این زندان حضور دارند. او گفت: «از نه واقعه‌ی ثبت شده، یک کودک فوت کرده و هشت کودک دیگر به شفاخانه اطفال اندراگاندی منتقل شده‌اند.»

زنان و کودکانی که توسط امنیت ملی به این زندان منتقل شده‌اند، همه اتباع کشورهای خارجی اند که اخیراً از ولایت ننگرهار به کابل منتقل شدند. امنیت ملی پس از آن آنان را به زندان پلچرخی منتقل کرد.

ریاست امنیت ملی در 18 ماه عقرب اعلام کرد که 439 جنگ‌جوی داعش و اعضای خانواده‌های آنان از ولایت ننگرهار برای انجام تحقیقات بیشتر به کابل منتقل کرده است. در میان این داعشیان 277 تبعه‌ی کشورهای خارجی به شمول 75 زن و 159 کودک شامل بودند.

از سوی هم این منبع می‌افزاید که 9 مورد بیماری زردی و ایدز نیز در میان زنان که در زندان پلچرخی به سر می‌برند ثبت شده است. این منبع گفت که این 9 بیمار زنان افغان اند که «برای تداوی آنان تدبیری در زندان موجود نیست.»

از سوی هم شماری از زنانی که زندان هستند، از وضعیت بد صحی و غذای موجود در بخش زنانه‌ی زندان پلچرخی شکایت دارند و می‌گویند که «نبود سیستم منظم تداوی مریضان و عدم موجودیت داکتر و دوای ضروری باعث بدتر شدن وضعیت شده است.»

منابع موثق در این زندان به اطلاعات روز می‌گویند که شرایط در این زندان به‌گونه‌ی غیرانسانی است و زنان زندانی در هنگرها جابه‌جا شده‌اند و شرایط بود و باش «خراب است.»

شیوع بیماری‌های گوناگون میان زنان و کودکان در این زندان نگرانی‌ها در خصوص شیوع بیماری کرونا را بیشتر کرده و شماری از زنان در این زندان خواهان رسیدگی فوری به وضعیت صحی بیماران و بخش زنانه‌ی زندان پلچرخی اند.

در همین حال وزارت داخله مرگ یک کودک را در این زندان تایید می‌کند و می‌گوید که این کودک در اثر بیماری سینه‌وبغل جان باخته است. نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارت به اطلاعات روز گفت که هشت کودک دیگر به دلیل تب و استفراغ به شفاخانه صحت طفل منتقل و بستری شده‌اند.

وحید مایار، سخن‌گوی وزارت صحت نیز می‌گوید که یک کودک در اثر بیماری سوءتغذی جان باخته و کمتر از شش کودک دیگر در اثر سرخکان بستری شده‌اند. آقای مایار همچنان به روزنامه اطلاعات روز گفت که سرخکان یک بیماری ساری دوره طفولیت است. به گفته‌ی او، به کودکانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، رسیدگی می‌شود.

سخن‌گوی وزارت صحت در عین حال گفت که این بیماری‌ها هیچ ارتباطی به ویروس کرونا ندارد. او شکایات از عدم دسترسی به خدمات صحی در زندان را نیز رد کرد و گفت که تمامی زندانیان به خدمات صحی کافی در زندان‌ها دسترسی دارند.

نگرانی‌ها از شیوع بیماری کرونا در زندان زنانه پلچرخی درحالی افزایش یافته است که ویروس کرونا تاکنون در چین جان بیش از 1600 نفر را گرفته است و 68 هزار نفر دیگر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

در افغانستان در پی نگرانی از شیوع این بیماری وزارت صحت عامه تدابیر ویژه‌ای را در میدان‌هایی هوایی روی دست گرفته و اعلام کرد که تمامی مسافرانی که از چین به افغانستان بیایند، نخست آزمایش می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *