کمیسیون انتخابات اشرف غنی را رییس‌جمهور منتخب اعلام کرد

اطلاعات روز: سرانجام پس از گذشت نزدیک به پنج ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی این انتخابات را اعلام کرد.

حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات هنگام اعلام نتایج نهایی گفت که پس از تطبیق تمامی فیصله‌های کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، یک‌میلیون و 823 هزار و 948 رأی معتبر شناخته شده است.

خانم نورستانی همچنان گفت که براساس این نتایج، اشرف غنی با به‌دست آوردن ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رأی (۵۰.۶۴ درصد) کل آرا، در جایگاه اول قرار گرفته است. عبدالله عبدالله نیز با کسب ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رأی معادل (۳۹.۵۲ درصد) کل آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

با این وجود، آقای غنی یکبار دیگر به‌عنوان رییس‌جمهوری افغانستان اعلام شد. او در نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با کسب (50.64 درصد) آرا در صدر قرار گرفته بود.

گلبدین حکمتیار 3.85 درصد، رحمت‌الله نبیل 1.86 درصد، فرامرز تمنا 0.99 درصد، سید نورالله جلیلی 0.85 درصد، عبداللطیف پدرام 0.69 درصد، عنایت‌الله حفیظ 0.62 درصد، محمدحکیم تورسن 0.36 درصد، احمدولی مسعود 0.22 درصد، محمدشهاب حکیمی 0.18 درصد، غلام فاروق نجرابی 0.09 درصد و نور رحمان لیوال نیز 0.05 درصد کل آرا را به‌دست آورده‌اند.

از سویی هم، رییس کمیسیون انتخابات گفت که پس از تفتیش ویژه با حضور ناظران کمیسیون شکایات، 98 درصد محلات رأی‌دهی مربوط به 102 هزار و 12 معلومات بیومتریکی خارج از زمان و 97.7 درصد محلات مربوط به 137 هزار رأی معیارهای لازم را تکمیل کرده و به تمام این آرا اعتبار داده شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان برگزار شد. نتایج ابتدایی آن در تاریخ اول جدی اعلام شد. از آن زمان تا شانزدهم دلو کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی مصروف رسیدگی به شکایات ابتدایی و استثنایی بود.

سرانجام کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در شانزدهم دلو فیصله‌هایش در مورد 300 هزار رأی جنجالی را اعلام کرد. براساس این تصامیم، بیش از یک‌هزار و 700 محل رأی‌دهی به تفتیش ویژه و بازشماری مجدد رفت.

روند تطبیق فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز روز گذشته در حالی پایان یافت که تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله از این روند خارج شده است.

این تیم دقایقی پیش از اعلام نتایج نهایی، گفته بود که عمل‌کردهای کمیسیون انتخابات و کمیشنران این کمیسیون به مشروعیت روند آسیب زده و هر نتیجه‌ای که از سوی کمیسیون اعلام شود، قابل قبول «ثبات و همگرایی» نخواهد بود.