محمد اشرف غنی، رییس جمهور

اشرف غنی پیروزی‌اش را به هوادارانش تبریک گفت

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان ساعاتی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در جمع هوادارانش در ارگ ریاست سخنرانی نموده و گفت از حقوق مردم افغانستان دفاع می‌کند.

آقای غنی پیروزی‌اش را «پیروزی مردم و جمهوریت» خوانده و گفت که جمهوریت از دسایس و توطئه‌های فراوان نجات داده شده است. او از کمیسیون‌های انتخاباتی به خاطر برگزاری و مدیریت انتخابات تشکر کرد و در ادامه افزود: «ما به وحدت آمده‌ایم، من به هیچ‌کس به چشم حریف و رقیب نمی‌بینم. لحظه‌ی رقابت‌ها و مخالفت‌ها امروز پایان یافت.»

رییس جمهور غنی در ادامه‌ی سخنان خود گفت که زمان آن فرارسیده تا صلح در افغانستان برقرار شود و تیم او آمده است تا برای تمام افغانستان صلح بیاورد. او گفت که تفنگ گره را حل نمی‌کند بلکه مذاکره و گفت‌وگو گره را باز می‌کند. به گفته‌ی او، زمان آن فرا رسیده تا افغانستان متحد شده و به‌سوی مذاکره با طالبان برود.

او گفت: «ما به جرأت به جانب مذاکرات صلح می‌رویم و مذاکره می‌کنیم ولی نتیجه‌‌ی نهایی به تصمیم مردم افغانستان مربوط خواهد بود. هیچ کار خارج از چارچوب قانون اساسی افغانستان انجام نخواهیم داد.»

رییس جمهور غنی درحالی شام روز سه‌شنبه (29 دلو) در ارگ ریاست جمهوری پیروزی‌اش را به هوادارانش تبریک گفت و در مورد آینده‌ی حکومتداری در کشور سخن گفت که پس از چاشت امروز کمیسیون مستقل انتخابات او را برنده اعلام کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان برگزار و نتایج ابتدایی آن در تاریخ اول جدی اعلام شد. از آن زمان تا شانزدهم دلو کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی مصروف رسیدگی به شکایات ابتدایی و استثنایی بود. این کمیسیون نتایج بررسی‌هایش را در 16 دلو اعلام و فیصله‌هایش را به کمیسیون انتخابات فرستاد.

رییس کمیسیون انتخابات هنگام اعلام نتایج نهایی گفت که پس از تطبیق تمامی فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی، یک‌میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۴۸ رأی معتبر شناخته شده است. او گفت که پس از تفتیش ویژه با حضور ناظران کمیسیون شکایات، ۹۸ درصد محلات رأی‌دهی مربوط به ۱۰۲ هزار و ۱۲ معلومات بیومتریکی خارج از زمان و ۹۷.۷ درصد محلات مربوط به ۱۳۷ هزار رأی معیارهای لازم را تکمیل کرده و به تمام این آرا اعتبار داده شد.

حوا علم نورستانی گفت که پس از تطبیق فیصله‌های کمیسیون شکایات، نتایج نهایی انتخابات اعلام شده است. او گفت که براساس این نتایج، اشرف غنی با به‌دست آوردن ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رأی (۵۰.۶۴ درصد) کل آرا، در جایگاه اول قرار گرفته است. عبدالله عبدالله نیز با کسب ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رأی معادل (۳۹.۵۲ درصد) کل آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *