اسکات میلر: طالبان به تعهدشان برای کاهش خشونت‌ها عمل کنند

اطلاعات روز: همزمان با آغاز هفته‌ی کاهش خشونت‌ها، جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان گفته است که طالبان باید به تعهدشان برای کاهش خشونت‌ها عمل کنند.

آقای میلر امروز (شنبه، 3 حوت) در یک نشست خبری مشترک با اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع و محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله به تعهد ناتو برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تأکید کرده است.

او در عین حال گفت که است که روند مشروط کاهش خشونت را برای افغانستان یک پیروزی دانسته است. به گفته‌ی او، عملیات‌های نیروهای خارجی و نیروهای دولتی افغانستان در برابر طالبان به صفر رسیده است.

در همین حال، سرپرست وزارت داخله نیز گفته است که به نیروهای امنیتی و دفاعی هدایات لازم داده شده و سوق اداره‌ی مشترک وزارت‌های دفاع و داخله و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان ایجاد شده است.

آقای اندرابی تأکید کرد که این سوق اداره وضعیت و رویدادهایی را که اتفاق می‌افتد، از نزدیک ارزیابی می‌کند. به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی در حالت آماده باش قرار دارد و به آنان هدایت داده شده است تا در صورت هر گونه تخطی، از خود دفاع کنند.

این در حالی است که دوره‌ی هفت روزه کاهش خشونت‌ها از ساعت 12 شب گذشته رسما آغاز شده است. امریکا و طالبان به اعلام کرده‌اند در صورتی که جریان کاهش خشونت‌ها با موفقیت همراه باشد، توافق‌نامه‌ی صلح میان دو طرف در دهم حوت امضا خواهد شد و پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی نیز آغاز می‌شود.

از سویی هم، فرمانده عمومی نیروهای خارجی در افغانستان در حالی از طالبان خواسته است که به تعهدات‌شان عمل کنند که در اولین ساعات بامداد امروز جنگ‌جویان این گروه از سه استقامت بر پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی «زاری» ولایت بلخ حمله کردند. در این حمله دو سرباز ارتش کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند.

طالبان اما این ادعا را رد کرده و گفته است که تنها به اجرای عملیات نیروهای دولتی در ساحات تحت حاکمیت این گروه پاسخ داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان همچنان گفته است: «در مساعد نمودن فضای مناسب برای توافقنامه مراکز تمام ولایات، مراکز قول اردوها، فرقه‌ها و غندها و همچنان تمام مراکز خارجی‌ها شاملند.»

به گفته‌ی او، کاهش خشونت، «آتش‌بس عام» نیست و هر گونه شلیک و حمله‌ی جنگ‌جویان طالبان نباید تخطی  تلقی شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *