غنی: امضای هر گونه موافقت‌نامه با طالبان مشروط است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی می‌گوید هر موافقت‌نامه‌ای که با گروه طالبان به امضا برسد، مشروط است و از هر مرحله به مرحله‌ی دیگری که با طالبان رفته شود، این شرط‌ها نیز اعمال می‌شود.

در خبرنامه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که آقای غنی این گفته‌ها را شام دیروز (جمعه، 9 حوت) در یک کنفرانس ویدیویی با شماری از والیان کشور مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای غنی گفته است در صورتی که گروه طالبان از جنگ دست نکشند، شرط‌های دولت افغانستان نیز تغییر می‌کند.

او در این نشست همچنان گفته است که گروه طالبان باید روابط‌اش با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را قطع کند. رییس‌جمهور غنی افزوده است که طالبان باید به مردم افغانستان نیز از روابط خود با پاکستان، گروه‌های تروریستی، پناه‌گاه‌های امن‌شان و اقتصاد جرمی وضاحت دهند.

از سویی هم، او تأکید کرده است که دولت افغانستان در مرحله‌ی جدید روند صلح به هیچ صورت اجازه نمی‌دهد تا روند صلح قومی، سمتی و گروهی شود. به گفته‌ی او، صلح یک روند ملی است و تمام مردم افغانستان به آن اجماع دارند.

رییس‌جمهوری کشور اطمینان داده است که همه‌ی پیمان‌ها و قرادادهای افغانستان با جامعه‌ی بین‌الملل به ویژه ایالات متحده‌ امریکا و سازمان ناتو پابرجا است. به گفته‌ی او روابط افغانستان با جامعه‌ی بین‌المللی براساس منافع مشترک طرف‌ها استوار است.

او افزوده است که قوای امنیتی و دفاعی افغانستان هیچ‌گاهی فراموش جامعه‌ی جهانی نمی‌شود و مورد حمایت کامل آنان قرار دارند.

آقای غنی در حالی از امضای مشروط موافقت‌نامه‌ی صلح با گروه طالبان خبر داده که قرار است توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان امروز در قطر به امضا برسد. انتظار می‌رود که با امضای این توافق‌نامه زمینه‌ی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز مساعد شود.

پیش از این طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان برای امضای این موافقت‌نامه کاهش خشونت یک هفته‌ای را پیش‌شرط گذاشته بوند. این دوره در اولین ساعات بامداد روز شنبه هفته‌ی پیش (3 حوت) آغاز و ساعت 12:00 شب گذشته پایان یافت. مقام‌های امریکایی و افغانستان از دوره‌ی کاهش خشونت‌ها استقبال و ابراز رضایت کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *