واکنش ایران به توافق صلح امریکا و طالبان؛ واشنگتن جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح ندارد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی ایران در واکنش به امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان، گفته است که امریکا جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده‌ی افغانستان را ندارد.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران که امروز (یک‌شنبه، 11 حوت) منتشر شده، آمده است که به باور تهران، تنها سازمان ملل متحد از ظرفیت‌های مناسبی برای تسهیل مذاکرات بین‌الافغانی و همچنان نظارت و تضمین اجرای «توافقات حاصله» برخوردار است.

در این اعلامیه همچنان گفته شده است که ایران از هر تحولی که به صلح و ثبات در افغانستان منجر شود، استقبال و در عین حال از تلاش‌هایی که در راستای تأمین صلح در افغانستان تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها انجام شود، حمایت می‌کند.

به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی ایران، توافق صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با مشارکت گروه‌های سیاسی از جمله طالبان و با درنظر گرفتن ملاحظات کشورهای همسایه‌ی افغانستان به‌دست خواهد آمد.

وزارت خارجه‌ی ایران حضور نیروهای خارجی در افغانستان را «غیرقانونی» و از دلایل اصلی جنگ و ناامنی در این کشور خوانده و افزوده است: «خروج این نیروها لازمه‌ی دست‌یابی به صلح و امنیت در افغانستان است و هر اقدامی که زمینه‌ی خروج این نیروها [نیروهای خارجی] را فراهم کند به صلح در آن کشور [افغانستان] کمک خواهد کرد.»

در بخشی از اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران آمده است که تهران به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارد و آماده است تا کابل را در راستای استقرار صلح، ثبات و امنیت کمک کند.

توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان روز گذشته در قطر امضا شد. زلمی خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر این توافق‌نامه را امضا کردند.

براساس این توافق‌نامه، امریکا در ۱۳۵ روز شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده‌ی نیروهای امریکایی و ائتلاف نیز در جریان ۹.۵ ماه پس از آن، پایگاه‌های‌شان در افغانستان را ترک خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *