مایک پمپئو: دو عنصر اجرایی محرم در توافق امریکا و طالبان وجود دارد

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا گفته است که دو عنصر اجرایی «محرم» در پیوند با توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان وجود دارد.

آقای پمپئو روز گذشته (یک‌شنبه، 11 حوت) در مصاحبه با تلویزیون «سی‌بی‌اس» گفته است که این دو عنصر محرم، اسناد اجرایی نظامی اند که برای حفظ نظامیان امریکا مهم است.

او تأکید کرده است که این دو عنصر به‌زودی در اختیار کانگرس قرار داده خواهد شد تا فرصت دیدن آن برای تمامی اعضای کانگرس وجود داشته باشد.

وزیر خارجه‌ی امریکا همچنان گفته است که توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان «شفاف» بوده و هیچ معامله‌ی جانبی در آن وجود ندارد.

به گفته‌ی او، در این توافق‌نامه «میکانیزم‌های عمیق، پیچیده و خوب سنجیده شده» وجود دارد که امریکا را در نظارت و حساب‌ده قرار دادن تمامی طرف‌های دخیل کمک می‌کند.

 آقای پمپئو این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که هفته‌ی گذشته، لیز چینی، عضو مجلس نمایندگان امریکا در یک جلسه‌ی استماعیه پرسش «معاملات پنهان» در توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان را به مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا مطرح کرده بود. آقای اسپر اما در پاسخ گفته بود که در این مورد چیزی در ذهنش خطور نمی‌کند.

از سویی هم، وزیر خارجه‌ی امریکا به اظهارات روز گذشته رییس‌جمهور اشرف غنی که گفته بود آزادی پنج‌هزار زندانی طالبان از صلاحیت‌های امریکا نیست، گفته است: «شماری از مردم چیزهای زیادی می‌گویند. سروصداهای زیادی خواهند بود. همه‌ی این‌ها برای جلب توجه و دیده شدن در رسانه‌ها رقابت می‌کنند، اما آنچه مهم است، اقدامات ما است.»

توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان روز شنبه هفته‌ی جاری در قطر امضا شد. زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر این توافق‌نامه را امضا کردند.

به دنبال این توافق‌نامه، دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرد که به‌زودی با رهبران طالبان دیدار می‌کند. زمان و مکان دیدار اما تا کنون مشخص نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *