«فرد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در بلخ درگذشته است»

اطلاعات روز: مسئولان محلی در ولایت بلخ تأیید می‌کنند که فرد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در شهر مزارشریف، مرکز این ولایت درگذشته است.

منیراحمد فرهاد، سخن‌گوی والی بلخ به روزنامه اطلاعات روز گفت که این فرد بیشتر از 60 سال عمر داشته و دو روز پیش (شنبه، 10 حوت) از کشور ایران به شهر مزارشریف آمده بود.

به گفته‌ی آقای فرهاد، این فرد به سرطان مبتلا بوده و به‌خاطر جراحی به ایران رفته بود.

او افزود: «فرد فوت‌شده دو بار به‌خاطر سرطان از ناحیه‌ی سر به قسم باز جراحی شده بود. جراحی اخیر چند روز قبل از آمدنش به افغانستان صورت گرفته است.»

سخن‌گوی والی بلخ اما گفت که براساس تشخیص داکتران در مزارشریف، ممکن است این فرد به‌خاطر بیماری سرطان درگذشته باشد.

با این حال، به گفته‌ی آقای فرهاد، برای حصول اطمینان بیشتر از ابتلای این فرد به ویروس کرونا، معاینات او را برای تشخیص به کابل فرستاده‌اند.

در همین حال، وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‌گوید که تا کنون تنها یک مورد مثبت ویروس کرونا در هرات تشخیص شده است. آقای مایار گفت که در هیچ ولایت دیگر نه واقعه‌ی مثبت کرونا تشخیص شده و نهم کسی در اثر این ویروس درگذشته است.

وزارت صحت عامه‌ی کشور شب گذشته (یک‌شنبه، 11 حوت) اعلام کرد که معاینه‌ی یک مورد مشکوک به ویروس کرونا از شهر مزارشریف به کابل رسیده است. نتیجه‌ی این معاینه تا کنون مشخص نشده است.

افزون بر ثبت این مورد مشکوک به ویروس کرونا در ولایت بلخ، 50 مورد دیگر نیز در ولایت‌های هرات، غور، هلمند، کابل، لوگر و بغلان شناسایی شده بود.

از این جمله، تنها نتایج لابراتواری یک مورد آن از سوی وزارت صحت عامه مثبت تشخیص شده است. فرد مبتلا یک مرد 35 ساله در ولایت هرات می‌باشد که اخیرا از شهر قُم ایران برگشته است.