محقق و خلیلی: حمله بر مراسم سالیاد ترور عبدالعلی مزاری توسط یک هیأت مشترک بررسی شود

اطلاعات روز: یک روز پس از تیراندازی بر مراسم بیست‌وپنجمین سالیاد ترور عبدالعلی مزاری، «شهید وحدت ملی»، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه می‌گوید که این رویداد باید توسط یک هیأت مشترک از حکومت، مجلس نمایندگان و ستاد برگزاری مراسم بررسی شود.

آقای محقق که امروز (شنبه، 17 حوت) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که در رویداد تیراندازی بر مراسم سالیاد ترور عبدالعلی مزاری، «رد پای مشکوکی» وجود دارد که باید توسط این هیأت مشترک بررسی شود.

او توضیح داد که بخشی از نیروهای امنیتی مانع تلاشی ساختمان‌های اطراف محفل برگزاری مراسم شده بودند. به ادعای آقای محقق، این نیروها علی‌رغم تأکید سیدمحمد روشن‌دل، فرمانده پولیس کابل، نگذاشته‌اند که این ساختمان‌ها تلاشی شود و تیراندازی نیز از همان ساختمان‌ها صورت گرفته است.

او همچنان از جامعه‌ی جهانی خواست که در مورد این حمله سکوت نکرده و واکنش نشان دهد. آقای محقق گفت: «جامعه‌ی جهانی هم خجالت بکشد از کاری که حکومت‌های مورد حمایتش در افغانستان می‌کند. آیا کشته و زخمی‌شدن این (حجم افراد) مگر یک فاجعه نیست در منطقه!؟»

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح نیز در این نشست بر بررسی این رویداد تأ‌کید کرد. او گفت: «حکومت و ارگان‌های امنیتی این رویداد را مانند رویدادهای قبلی افغانستان نشمارند، اگر باز در این رابطه اعمال و اغفال و غفلت کنند و یا اینکه ما را بخواهند اغفال کنند، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.»

او گفت در صورتی که حکومت جواب روشن و واضحی در مورد چگونگی وقوع این رویداد ندهد، آنان به‌صورت مستقیم «یخن‌گیر» حکومت خواهد بود.

حوالی ساعت 11:20 دقیقه‌ی دیروز (جمعه، 16 حوت) مهاجمان مسلح بر مراسم بیست‌وپنجمین سالیاد ترور عبدالعلی مزاری در مربوطات حوزه‌ی ششم امنیتی شهر کابل تیراندازی کردند. مهاجمان وارد سه ساختمان در همجواری محفل برگزاری مراسم شده‌بودند و از آن‌جا بر اشتراک‌کنندگان مراسم تیراندازی می‌کردند.

وزارت داخله‌ی کشور پس از حدود شش ساعت از آغاز این تیراندازی اعلام کرد که حمله پایان یافته است. نصرت رحیمی، سخن‌گوی این وزارت تعداد مهاجمان را دو نفر اعلام کرده بود. در این رویداد 32 نفر کشته و 81 نفر دیگر زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما
  1. قومندانی که مربوط به امنیت همین ساختمان بوده باید هر چه زودتر توسط هئیت شناسایی شود بعد همه چیز آشکار میشود که دست چی کسانی در این حادثه دخیل بوده است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *