Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

اشرف غنی برای بررسی حمله بر مراسم سالیاد ترور «شهید وحدت ملی» هیأت تعیین کرد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی هیأتی را به‌منظور ارزیابی چگونگی تیراندازی بر مراسم بیست‌وپنجمین سالیاد ترور عبدالعلی مزاری، «شهید وحدت ملی» تعیین کرده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امروز (یک‌شنبه، 18 حوت) در تویتی گفته که این هیأت براساس یک حکم رییس‌جمهور غنی به‌منظور ارزیابی «عمیق» و «همه‌جانبه»‌ی این حمله‌ی «تروریستی» تعیین شده است.

این در حالی است که دیروز (شنبه، 17 حوت) محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه و محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح خواستار بررسی این رویداد توسط یک هیأت مشترک از حکومت، مجلس نمایندگان و ستاد برگزاری این مراسم شدند.

آقای محقق که در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که در رویداد تیراندازی بر مراسم سالیاد ترور عبدالعلی مزاری، «رد پای مشکوکی» وجود دارد که باید توسط این هیأت مشترک بررسی شود.

او توضیح داد که بخشی از نیروهای امنیتی مانع تلاشی ساختمان‌های اطراف محل برگزاری مراسم شده بودند. به ادعای آقای محقق، این نیروها علی‌رغم تأکید سیدمحمد روشن‌دل، فرمانده پولیس کابل، نگذاشته‌اند که این ساختمان‌ها تلاشی شود و تیراندازی نیز از همان ساختمان‌ها صورت گرفته است.

محمدکریم خلیلی نیز گفت که حکومت در بررسی چگونگی وقوع این رویداد، تلاش نکند که مردم و خودشان را اغفال کند. او تأکید کرد در صورتی که حکومت جواب روشن و واضحی در مورد چگونگی وقوع این رویداد ندهد، آنان به‌صورت مستقیم «یخن‌گیر» حکومت خواهد بود.

حوالی ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه‌ی روز جمعه (۱۶ حوت) مهاجمان مسلح بر مراسم بیست‌وپنجمین سالیاد ترور عبدالعلی مزاری در مربوطات حوزه‌ی ششم امنیتی شهر کابل تیراندازی کردند. مهاجمان وارد سه ساختمان در همجواری محل برگزاری مراسم شده‌بودند و از آن‌جا بر اشتراک‌کنندگان مراسم تیراندازی می‌کردند.

وزارت داخله‌ی کشور پس از حدود شش ساعت از آغاز این تیراندازی اعلام کرد که حمله پایان یافته است. نصرت رحیمی، سخن‌گوی این وزارت تعداد مهاجمان را دو نفر اعلام کرده بود. در این رویداد ۳۲ نفر کشته و ۸۱ نفر دیگر زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما
  1. ترور وشهادت باید تفکیک شود.
    وقتی شهید وحدت ملی مینویسید ، نوع حادثه را هم شهادت بنویسید نه ترور.
    اینگونه (سالیاد شهادت شهید وحدت ملی عبدالعلی مزاری)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *