وزارت خارجه‌ی امریکا: با ایجاد دولت موازی در افغانستان مخالفیم

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی امریکا در واکنش به برگزاری دو مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در افغانستان گفته است که واشنگتن با هر گونه اقدام برای ایجاد دولت موازی و هرگونه استفاده از زور برای حل اختلافات سیاسی «شدیدا» مخالف است.

در یک اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که ایالات متحده‌ی امریکا با آگاهی از آرزوی مردم افغانستان برای صلح، در تلاش است که دو طرف [غنی و عبدالله] به یک توافق دست پیدا کنند.

در اعلامیه همچنان آمده است که امریکا از یک افغانستان یکپارچه و مستقل به شدت حمایت می‌کند و مشغول تلاش‌های جدی برای آوردن صلح در کشور است. در این اعلامیه، حمله روز گذشته همزمان با مراسم تحلیف اشرف نیز محکوم شده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا همچنان از اظهارات روز گذشته اشرف غنی برای ایجاد یک دولت فراگیر استقبال کرده و افزوده است که گفت‌وگوها و مذاکرات برای ایجاد یک دولت فراگیر که افغانستان را متحد و صلح را در اولویت قرار دهد، ادامه یابد.

در اعلامیه همچنان اظهارات غنی که گفته قرار است فرمانی را درباره‌ی آزادی زندانیان طالبان صادر کند، استقبال کرده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا در عین حال از اظهارات عبدالله عبدالله نیز قدردانی کرده است که تعهدات مشابه را در مورد صلح و همه‌شمول بودن روند سیاسی مطرح کرده است.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله روز گذشته به‌طور جداگانه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری برگزار کردند. پیش از برگزاری مراسم، زلمی خلیل‌زاد، تدامیچی یاماموتو و شماری از سفیران کشورهای اروپایی در افغانستان تلاش کردند که غنی و عبدالله روی یک حکومت مشترک توافق کند، اما تلاش‌های آنان بی‌نتیجه پایان یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *