همه‌گیری کرونا در جهان؛ وزارت صحت افغانستان از شیوع بیشتر این ویروس نگران است

اطلاعات روز: در پی اعلام سازمان جهانی صحت مبنی بر همه‌گیرشدن ویروس کرونا در جهان، وزارت صحت افغانستان از شیوع بیشتر این ویروس در کشور ابراز نگرانی می‌کند.

مسؤلان وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که روز گذشته (چهارشنبه، 21 حوت) حدود 15 هزار شهروند افغان به‌شمول بیش از 11 هزار افغان بدون مدرک از کشور ایران برگشته‌اند. وزارت صحت می‌گوید که امکان دارد شیوع ویروس کرونا وارد گردش اجتماعی شود.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت به روزنامه اطلاعات روز گفت که همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان، برای افغانستان هم نگران‌کننده است. آقای مایار گفت که روزانه هزاران شهروند افغان از ایران بر می‎گردند و امکان دارد باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور گردد.

سخن‌گوی وزارت صحت در پاسخ به این‌که چرا افغانستان مرزهای خود با ایران را نمی‌بندد، گفت: «تعدادی از هموطنان ما انتقاد می‌کند که چرا مرزها بسته نمی‌شود. ما مجبوریم هم‌وطن ما را که از سوی ایران به زور بیرون می‌شود و پشت مرزها می‌ماند، قبول کنیم.»

آقای مایار افزود که «افغانستان خانه مهاجرین ما هم است و ما مسؤل هستیم که از آنها محافظت نماییم».

وزارت صحت همچنان می‌گوید تمام کسانی که از ایران بر می‌گردند، به‌صورت دقیق معاینه می‌شوند و در صورت مشاهده مورد مشکوک، فرد قرنطین می‌شود.

این وزارت از تمام شهروندان کشور خواست که در امر مبارزه با کرونا، دستورالعمل‌های صحی و محافظتی را جدی بگیرند.

تاکنون 165 مورد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان شناسایی شده است که تنها نتایج هفت مورد آن مثبت اعلان شده است.

روز گذشته دبیرکل سازمان جهانی صحت در یک نشست خبری در ژنو سویس اعلام کرد که «COVID-19» به مرحله‌ی همه‌گیری جهانی رسیده است. مرحله همه‌گیری وضعیتی است که ویروس از یک قاره به قاره دیگر منتقل می‌شود و به گونه‌ی گسترده بین شهروندان کشورهای جهان گسترش می‌یابد.

تدروس آدهانوم همچنان تأکید کرده که «همه‌گیری واژه‌ای نیست که بدون توجه و به سادگی استفاده شود. این واژه‌ای است که اگر اشتباه از آن استفاده شود می‌تواند سبب هراس بی‌دلیل یا پذیرش غیرموجه آن باشد که مبارزه پایان یافته و منجر به مرگ و رنج غیرضروری شود».

آقای آدهانوم افزوده است که کشورها باید تدابیر مهاجرتی و مهار را در نظر بگیرند ولی مهار باید ستون اصلی باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *