ARG

شورای امنیت ملی: موضع حکومت در مورد رهایی زندانیان طالبان تغییر نکرده است

اطلاعات روز: یک روز پس از درخواست زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان مبنی بر رهایی زندانیان گروه طالبان، دفتر شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که موضع حکومت در این مورد تغییر نکرده است.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امروز (پنج‌شنبه، 29 حوت) در تویتی گفته است: «موقف ما (حکومت افغانستان) در مورد رهایی زندانیان گروه طالبان تغییری نکرده است.»

آقای فیصل بر رهایی مشروط گروه طالبان تأکید کرده، افزوده است که این گروه باید به کشتار مردم افغانستان پایان بدهد. او همچنان گفته که طالبان باید ضمانت کند که زندانیان رهاشده‌ی این گروه دوباره به صفوف جنگ بر نمی‌گردند.

آقای خلیل‌زاد دیروز (چهارشنبه، 28 حوت) در رشته‌تویتی گفته بود که تیم‌های تخنیکی دولت افغانستان و گروه طالبان می‌توانند باهم کار کنند و برای رهایی فوری زندانیان روی مراحل تخنیکی تمرکز کنند.

او افزوده بود که خودش در نخستین ملاقات نمایندگان دولت افغانستان و طالبان اشتراک خواهد کرد.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان همچنان گفته بود که این کشور مایل است تا رهایی زندانیان طالبان و دولت افغانستان براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان به‌گونه‌ی فوری صورت گیرد.

توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان در تاریخ دهم حوت به امضا رسید. در این توافق‌نامه آزادی زندانیان گروه طالبان مطرح شده است. طالبان نیز بر آزادی زندانیان به‌عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید دارند.

براساس توافق‌‎نامه، قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی در بیستم حوت آغاز شود،‌ اما اختلافات روی رهایی زندانیان آغاز این مذاکرات را به تأخیر انداخته و معلوم نیست که چه زمانی آغاز خواهد شد.

از سویی هم،‌ محمداشرف غنی چندی پیش فرمان رهایی پنج هزار زندانی طالبان را امضا کرد. قرار بود اولین گروه زندانیان طالبان در بیست‌وچهارم حوت به‌گونه‌ی مشروط آزاد شوند،‌ اما طالبان می‌گویند که زندانیان باید بدون هیچ پیش‌شرطی آزاد شوند.

اختلافات روی این موضوع هنوز پابرجاست و مشخص نیست روند رهایی زندانیان از چه وقت آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *