وزارت خارجه‌ی افغانستان
MFA

وزارت خارجه: توقع نمی‌رفت ایران به قضایا و مسایل افغانستان دید سطحی داشته باشد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی افغانستان به اظهارات اخیر وزارت خارجه‌ی ایران در مورد اختلافات سیاسی در افغانستان واکنش نشان داده است.

در یک پیام تویتری وزارت خارجه‌ی کشور آمده است که افغانستان روابط رو به توسعه با ایران دارد و با توجه به مشترکات زیاد تاریخی، دینی و فرهنگی دو کشور، توقع نمی‌رفت که «جمهوری اسلامی ایران چنین دید سطحی نسبت به قضایا و مسایل افغانستان داشته باشد».

وزارت خارجه‌ی ایران روز گذشته (یک‌شنبه، 3 حمل) اعلام کرد که وضعیت پیش‌آمده‌ی سیاسی کنونی در افغانستان ناشی از بی‌توجهی دولت امریکا در مشکلات موجود در برگزاری انتخابات‌ها در افغانستان و غفلت از درس‌های گرفته شده از آن‌ها به ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۴ است.

در اعلامیه‌ی این وزارت آمده است که ایران با نگرانی وضعیت سیاسی و امنیتی در افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند و در مورد تبعات غیرقابل پیش‌بینی اختلافات پیش‌آمده در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بر ثبات داخلی و اثرات منطقه‌ای آن احساس خطر می‌کند.

براساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران، «اولویت دادن به نیازهای تبلیغاتی رییس‌جمهور امریکا در ماه نوامبر آینده و شتاب‌زدگی غیرمسئولانه‌ی آن کشور برای پیشبرد گفت‌وگوها بدون در نظرداشت منافع و امنیت منطقه موجب بی‌توجهی به مسایل داخلی شد که شکل‌گیری وضع موجود از آثار آن بی‌توجهی است».

وزارت خارجه‌ی ایران از رهبران سیاسی افغانستان و کشورهای منطقه خواسته است که از تمام ظرفیت‌های موجود برای یافتن راه بیرون‌رفت از اختلافات پیش‌آمده بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله، استفاده کنند.

این در حالی است اشرف غنی و عبدالله در تاریخ نوزدهم حوت دو مراسم تحلیف جداگانه در ارگ و سپیدار برگزار کردند. ایران تا کنون به‌گونه‌ی رسمی از هیچ یک از آن‌ها اعلام حمایت نکرده است.

پس از برگزاری مراسم تحلیف، تلاش‌های زیادی از سوی چهره‌های سیاسی و رهبران جهادی به‌منظور توافق دو طرف روی تشکیل یک دولت همه‌شمول صورت گرفته، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *