اختلاف غنی و عبدالله منجر به قطع کمک یک میلیارد دالری امریکا به افغانستان شد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که به دلیل ادامه‌ی اختلاف میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، امریکا تصمیم گرفته است که یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به کابل را قطع کند.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای، ضمن انتقاد تند از اختلافات موجود سیاسی در افغانستان، گفته است که این اختلافات «رابطه‌ی مستقیم با امنیت ملی امریکا» دارد و کمک یک میلیارد دالری نیز به همین خاطر قطع می‌شود.

مایک پمپئو گفته است که ادامه‌ی اختلافات میان غنی و عبدالله «متاسفانه بی‌احترامی به افغان‌ها، امریکایی‌ها و تمامی شرکای ائتلاف» جنگ افغانستان است که طی سال‌های گذشته برای برقراری صلح در این کشور در کنار یکدیگر همکاری کرده‌اند.

پمپئو همچنان گفته است: «از آنجا که ناکامی در رهبری حکومت (افغانستان) تهدیدی مستقیم برای منافع ملی امریکا است، دولت ایالات متحده محدوده همکاری‎‌های خود با دولت افغانستان را به طور فوری مورد بازبینی قرار خواهد داد. و در کنار اقدامات دیگر، اعلام می‌کنیم که از میزان کمک خود یک میلیارد دالر کم می‌کنیم و آماده‌ایم که برای سال ۲۰۲۱ هم یک میلیارد دیگر کاهش دهیم.»

وزیر خارجه‌ی امریکا در ادامه گفته است که کشورش در تقاضای خود برای جلب کمک‌های مالی از سوی کشورها در کنفرانس‌های آینده مربوط به کمک به افغانستان نیز تجدید نظر خواهد کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا در این اعلامیه همچنان اصرار کرده است که تنها راه حل اختلافات موجود یک توافق سیاسی است.

به گفته‌ی این وزارت، امریکا متوجه است که رهبران افغانستان همسو با تعهدات شان در قبال توافق دوجانبه‌ی همکاری میان امریکا و افغانستان عمل نمی‌کنند و از تشکیل یک تیم همه‌جانبه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز باز مانده‌اند.

وزارت خارجه‌ی امریکا تأکید کرده است که رهبران افغانستان از تسهیل زمینه برای آزادی زندانیان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان طالبان نیز غافل مانده‌اند. براساس اعلامیه‌ی این وزارت، رهایی زندانیان می‌تواند به رسیدن به یک توافق سیاسی و فراهم کردن آتش‌بس گسترده کمک کند.

در این اعلامیه به نقل از پمپئو آمده است که امریکا همچنان مشغول پیش بردن فرآیند خارج کردن مشروط نیروهایش مطابق شرایط و مفاد توافقی که میان امریکا و طالبان صورت گرفته، است.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اخیر اعلامیه‌اش افزوده است که واشنگتن از شکل‌گیری یک حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان حمایت می‌کند. براساس اعلامیه، «دولت امریکا آماده است که ضمن حمایت از این تلاش‌ها بازبینی‌هایی که از امروز در کمک‌های خود به افغانستان آغاز کرده را دوباره مورد توجه قرار دهد».

این در حالی است که روز گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در یک سفر غیرمنتظره به کابل آمد. او پس از ورود به کابل با محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به‌طور جداگانه در ارگ ریاست‌جمهوری و قصر سپیدار دیدار کرد. محور گفت‌وگوهای طرفین نیز روند صلح افغانستان، گام‌های بعدی در این روند و حل بحران سیاسی در این کشور اعلام شد.

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان منجر به اختلافات میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله شده است. کمیسیون انتخابات اشرف غنی را برنده‌ی انتخابات اعلام کرده، اما عبدالله نتایج اعلام‌شده را «تقلبی» و «کودتای انتخاباتی» خوانده و آن‌را رد کرد.

سرانجام، غنی و عبدالله در نوزدهم حوت سال گذشته به‌طور جداگانه در ارگ و سپیدار مراسم جداگانه تحلیف ریاست‌جمهوری برگزار کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *