عبدالله: سفر پمپئو به کابل فرصت خوبی برای حل بحران سیاسی بود، اما از آن استفاده نشد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله می‌گوید که سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا به کابل فرصتی را برای حل بحران سیاسی موجود ایجاد کرده بود، اما از آن استفاده‌ی خوب صورت نگرفت.

کاخ سپیدار امروز (سه‌شنبه، 5 حمل) در اعلامیه‌ای گفته است که آقای پمپئو در شرایط بحران جهانی کرونا به افغانستان سفر کرد و او از آن استقبال و تشکری می‌کند. در اعلامیه آمده است: «این سفر فرصتی را برای حل بحران موجود ایجاد کرد که متأسفانه از این فرصت استفاده خوب صورت نگرفت.»

براساس اعلامیه، مایک پمپئو پیام حکومت امریکا را مبنی بر ضرورت جدی و فوری حل بحران موجود توسط رهبران سیاسی افغانستان انتقال داده و بر «استعجالیت» این موضوع تأکید کرد.

در اعلامیه به نقل از عبدالله آمده است: «در حالی‌که از همکاری‌های ایالات متحده‌ی امریکا برای مردم افغانستان و کوشش‌ها برای زمینه‌سازی مذاکرات بین‌الافغانی به‌منظور تأمین صلح عادلانه و پایدار تشکر و قدردانی می‌نماییم، می‌خواهیم تأکید کنیم که ادامه‌ی این همکاری‌ها در راستای تأمین منافع ملی و آوردن صلح در کشور، برای مردم ما اهمیت خاص دارد.»

آقای عبدالله گفته است که یکبار دیگر به مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که راه حل مشکلات را در گفت‌وگو و مذاکره می‌داند. عبدالله در عین حال گفته است که تأمین صلح در کشور با حفظ سلامت و بی‌طرفی کامل نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در هر شرایط برای او و تیمش اولویت دارد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا روز گذشته در یک سفر غیرمنتظره به کابل آمد. او با غنی و عبدالله جداگانه دیدار کرد.

ساعاتی پس از سفر او به کابل، وزارت خارجه‌ی امریکا اعلامیه‌ی تُندی را منتشر کرد که محتوای آن از تلاش‌های بی‌نتیجه‌ی او برای یافتن یک توافق سیاسی بین رهبران افغانستان حکایت داشت.

در این اعلامیه آمده است که به دلیل ادامه‌ی اختلافات میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، امریکا تصمیم گرفته است که یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به کابل را قطع کند.

براساس اعلامیه، واشنگتن از شکل‌گیری یک حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان حمایت می‌کند و آماده است که ضمن حمایت از این تلاش‌ها بازبینی‌هایی که از امروز در کمک‌های خود به افغانستان آغاز کرده را دوباره مورد توجه قرار دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *