اشرف غنی: عبدالله خواهان تغییر قانون اساسی است و من صلاحیت آن را ندارم

اطلاعات روز: محمداشرف غنی می‌گوید که عبدالله عبدالله خواستار تغییر یک‌شبه‌ی قانون اساسی و در عین حال خواستار تشکیلاتی است که در مغایرت با قانون اساسی کشور قرار دارد.

آقای غنی امروز (سه‌شنبه، 5 حمل) در پیامی خطاب به مردم افغانستان گفت که او روز گذشته با آقای عبدالله دیداری داشته و به او پیشنهاد داده است که در روند صلح نقش اساسی داشته باشد. او همچنان گفت که به عبدالله عبدالله پیشنهاد داده است که اعضای تیم او را نیز در کابینه‌ی آینده جا می‌دهد.

غنی گفت که او خارج از میکانیزمی که در قانون اساسی برای تعدیل آن پیشنهاد شده است، صلاحیت تعدیل قانون اساسی به خواست هیچ فرد و گروهی را ندارد. او گفت که تعدیل قانون اساسی تنها و تنها صلاحیت لویه‌جرگه قانون اساسی است.

غنی گفت که تعهد او برای ایجاد یک حکومت فراگیر متشکل از تمام جناح‌های سیاسی، قومی، زبانی، مذهبی، جنسیتی و سمتی پابرجاست و در حال حاضر روی آن کار می کند. او همچنان گفت: «مطمین باشید که تجربه‌ی حکومت‌های گروهی و سمتی در افغانستان ناکام است و ما دنبال تجربه‌های ناکام نیستیم.»

او در بخشی از سخنانش به اعلامیه‌ی اخیر وزارت خارجه‌ی امریکا مبنی بر قطع کمک یک میلیارد دالری آن کشور به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که این کمک قطع نه، بلکه مشروط شده است.

محمداشرف غنی علاوه کرد که از کمک‌های ایالات متحده‌ی امریکا به افغانستان تشکری می‌کند، اما کاهش کمک‌های امریکا تأثیر مستقیم بالای بخش‌ها و سکتورهای کلیدی افغانستان نخواهد داشت.

او گفت که برای حالات غیرمترقبه از قبل برنامه‌های مدون و اساسی را طرح کرده‌اند. غنی افزود که تلاش خواهند کرد که با روش ریاضتی و جستجوی منابع بدیل خلاها را پر کنند.

او گفت:‌«برای ما حفظ جان ملت ، حفظ قمیت‌ها، ارایه و عرضه خدمات و فعال نگهداشتن دستگاه دولت و جمهوریت مهم و حیاتی است. در این بخش‌ها هیچ تأثیر در زندگی مردم رونما نخواهد گردید.»

اشرف غنی در عین حال ملاقات روز گذشته اش با وزیر خارجه‌ی امریکا را مثبت و سازنده خواند و گفت که دو طرف در محور صلح و تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان صحبت کرده‌اند.

وزیر خارجه‌ی امریکا روز گذشته برای میان‌جی‌گری میان اشرف غنی و عبدالله به کابل آمد. او با غنی و عبدالله به‌طور جداگانه دیدار کرد. محور گفت‌وگوهای طرفین، روند صلح و حل بحران سیاسی اعلام شد.

عبدالله عبدالله نیز امروز اعلام کرد که سفر پمپئو به کابل فرصت خوبی برای حل بحران سیاسی موجود در کشور بود، اما از این فرصت استفاده‌ی خوب صورت نگرفت.

ساعاتی پس از سفر او به کابل، وزارت خارجه‌ی امریکا اعلامیه‌ی تُندی را منتشر کرد که محتوای آن از تلاش‌های بی‌نتیجه‌ی او برای یافتن یک توافق سیاسی بین رهبران افغانستان حکایت داشت.

در این اعلامیه آمده است که به دلیل ادامه‌ی اختلافات میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، امریکا تصمیم گرفته است که یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به کابل را قطع کند.

براساس اعلامیه، واشنگتن از شکل‌گیری یک حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان حمایت می‌کند و آماده است که ضمن حمایت از این تلاش‌ها بازبینی‌هایی که از امروز در کمک‌های خود به افغانستان آغاز کرده را دوباره مورد توجه قرار دهد.

از سویی هم، اشرف غنی در پیام امروزش از طالبان نیز خواست که به صدای عالمان دین گوش داده و به‌خاطر نجات مردم از ویروس کرونا با آتش‌بس موافقت کنند. او تأکید کرد در صورتی که فاجعه‌ای در کشور رخ دهد، مسئول آن طالبان و حامیان بیرونی‌شان خواهند بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *