دانشجویان افغان در قزاقستان: ده ماه مددمعاش ما پرداخت نشده است

اطلاعات روز: شماری از دانشجویان افغان در شهر آلماتی قزاقستان می‌گویند که از ده ماه به این طرف مددمعاش‌شان را دریافت نکرده‌اند.

این دانشجویان که شمارشان به 120 نفر می‌رسد، می‌گویند که ویروس کرونا در شهر آلماتی نیز شیوع یافته و در صورتی که معاش‌شان پرداخت نشوند، نمی‌توانند برای‌شان مواد خوراکه و ماسک و دیگر لوازم خریداری کنند.

به گفته‌ی این دانشجویان، هزینه‌ی خوابگاه، مواد غذایی، درمان و بیمه‌ی صحی و هزینه‌ی رفت‌وآمد سفرشان باید در آخر هر ماه پرداخت می‌شد، اما در ده ماه گذشته هیچ مبلغی از سوی جنرال کنسولی افغانستان در شهر آلماتی دریافت نکرده‌اند.

این دانشجویان همچنان می‌گویند که چندین بار به جنرال کنسولی افغانستان مراجعه کرده‌اند، اما جواب رد دریافت کرده‌اند.

آنان می‌گویند: «با شیوع ویروس کرونا، قیمت مواد خوراکی و اجناس خیلی بلند رفته و با عدم پرداخت مدد معاش، محصلین با مشکلات گوناگون چون پول لیلیه، بیمه‌صحی، مواد غذایی و مصارف رفت‌‌ و برگشت مواجه‌اند.»

در همین حال، سید عالم رحمتی، رییس ارتباط خارجه و تنظیم بورسیه‌های وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که مددمعاش برای دانشجویان در پایان هر ماه نه، بلکه در پایان هر سمستر و به رویت گزارش تحصیلی آنان پرداخت می‌شود.

آقای رحمتی امروز (سه‌شنبه، 5 حمل) در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفت که وزارت تحصیلات عالی براساس گزارش تحصیلی دانشجویان که از طریق وزارت خارجه دریافت کرده بود، چند ماه پیش اجراآت در این زمینه را کامل و به‌منظور اجرای مددمعاش به وزارت خارجه فرستاده است.

به گفته‌ی او، مددمعاش دانشجویان مقیم کشورهای خارج شامل بودجه‌ی وزارت خارجه می‌شود.

از سویی هم، یک مکتوب وزارت خارجه عنوانی جنرال کنسولی افغانستان در شهر آلماتی که از سوی این دانشجویان در اختیار اطلاعات روز قرار گرفته، آمده است که جنرال کنسولی در زمینه‌ی درخواست مددمعاش برای دانشجویان تأخیر کرده است.

در این مکتوب که در پاسخ به مکتوب جنرال کنسولی نوشته شده، آمده است: «از این‌که مکتوب شما بعد از ختم سال مالی 1398 در اختیار ما قرار گرفته و این مدیریت [مدیریت عمومی مالی و حسابی] نمی‌تواند اجراآت لازم نماید. فلهذا بعد از توشیح بودجه و اخذ تخصیص سال مالی 1399 از وزارت مالیه در این مورد اجراآت به عمل خواهد آمد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *