وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور اشرف غنی

ارگ به طالبان: به جای بهانه‌گیری، هیأت مذاکره‌کننده‌ی خود را معرفی کنید

اطلاعات روز: به دنبال انتقاد گروه طالبان از ترکیب هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان، وحید عمر، مشاور ارشد اشرف غنی در امور روابط عامه و استراتژیک می‌گوید که این هیأت براساس اجماع سیاسی در افغانستان تشکیل شده و طالبان نباید بهانه‌گیری کنند.

آقای عمر که امروز (یک‌شنبه، 10 حمل) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «هیأت جمهوری اسلامی افغانستان از تمام مردم افغانستان نمایندگی می‌کند؛ علما، فعالان مدنی، زنان، نمایندگان احزاب سیاسی و نماینده‌ی حکومت در ترکیب آن شاملند.»

او با اشاره به انتقاد گروه طالبان از ترکیب این هیأت گفت که دولت افغانستان تمامی اقدامات لازم را انجام داده است و طالبان نباید دیگر بهانه‌گیری کنند. آقای عمر تأکید کرد: «آخرین اقدامات انتخاب هیأت گفت‌وگوکننده بود که ما (دولت افغانستان) آن را انتخاب کردیم.»

در همین حال، آقای عمر از گروه طالبان خواست که هیأت‌شان را انتخاب کند. او گفت که گروه طالبان نیز هیأت شان را باید انتخاب کند و دولت افغانستان به این کار ندارد که در ترکیب هیأت آن‌ها «کی‌ها شاملند و از کی نمایندگی می‌کند.»

مشاور ارشد اشرف غنی تأکید کرد هر زمانی که هیأت گفت‌وگوکننده‌ی طالبان انتخاب شود، مذاکرات بین‌الافغانی نیز آغاز خواهد شد.

دیروز (شنبه، 9 حمل) گروه طالبان به تشکل هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان واکنش نشان داده، گفته بود که هیأت معرفی‌شده خلاف متن توافق‌نامه‌ی امریکا و این گروه است.

در اعلامیه‌ای که از سوی این گروه به نشر رسیده بود، آمده است که طالبان بارها برای مذاکرات بین‌الافغانی با جهت‌های موثر افغانی ابراز آمادگی کرده است، اما تا کنون یک تیم باصلاحیت، صلح‌خواه و همه‌شمول برای مذاکره با این گروه تعیین نشده است.

طالبان تأکید کرده است که با تیمی وارد مذاکره می‌شوند که براساس توافقات انجام‌شده و معیارهای وضع‌شده تشکیل شود.

پنج‌شنبه شب گذشته (7 حمل) وزارت دولت در امور صلح از تشکیل یک هیأت 21 نفری گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان با گروه طالبان خبر داد. محمدمعصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی رهبری این هیأت را بر عهده دارد.

فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضراراحمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمدرسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمدحفیظ منصور و غلام‌فاورق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم‌الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی اعضای این هیأت اند.

وزارت دولت در امور صلح و محمداشرف غنی گفته است که برای تشکیل این هیأت با تمامی جوانب و جناح‌های سیاسی مشورت صورت گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *