امریکا و ناتو خواهان ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان شدند

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده امریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خواهان ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان شده‌اند.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که آقایان پمپئو و استولتنبرگ روز گذشته (دوشنبه، 11 حمل) با هم تلفنی صحبت کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، در این تماس تلفنی دو طرف ایجاد یک حکومت همه‌شمول را برای حل تنش‌های سیاسی در افغانستان و تقویت امنیت این کشور ضروری خوانده‌اند.

این در حالی است که تنش‌های سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان بالا گرفته است.

کمیسیون مستقل انتخابات، اشرف غنی را برنده اعلام کرده، اما عبدالله عبدالله نتایج اعلام‌شده را «تقلبی» و «کودتای انتخاباتی» خوانده و با آن مخالفت کرده است.

در نهایت غنی و عبدالله در نوزدهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی دو مراسم تحلیف جداگانه در ارگ و سپیدار برگزار کردند. پس از آن، شماری از چهره‌های سیاسی و فرماندهان پیشین جهادی تلاش کردند تا دو طرف روی ایجاد یک حکومت همه‌شمول به توافق برسند، اما تلاش‌های‌شان بی‌نتیجه ماند.

در چهارم حمل، مایک پمپئو نیز برای میان‌جی‌گری میان غنی و عبدالله در یک سفر غیرمنتظره به کابل آمد. او با دو طرف به‌طور جداگانه دیدار کرد.

ساعاتی پس از سفر پمپئو به کابل، وزارت خارجه‌ی امریکا اعلامیه‌ی تُندی را منتشر کرد، که محتوای آن از تلاش‌های ناکام پمپئو برای میان‌جی‌گری میان اشرف و عبدالله حکایت داشت.

وزارت خارجه‌ی امریکا در این اعلامیه، ضمن انتقاد تُند از اختلافات موجود سیاسی در افغانستان، گفته بود که این اختلافات «رابطه‌ی مستقیم با امنیت ملی امریکا» دارد و واشنگتن کمک یک میلیارد دالری‌اش به کابل را قطع می‌کند.

پس از آن، اشرف غنی در پیامی به مردم افغانستان، گفت که قطع کمک امریکا به‌طور مستقیم روی نهادهای سکتوری افغانستان تأثیر نمی‌گذارد. عبدالله عبدالله نیز در یک نشست خبری گفت که قطع کمک‌های امریکا در داخل افغانستان هرگز قابل جبران نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *