پول‌های امدادی به مردم، حیف‌ومیل نشود

کمیته جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بر تشدید «قیود روزگردی» در کابل تأکید کرد

اطلاعات روز: به دنبال افزایش رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور، کمیته جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ششمین جلسه‌اش فیصله کرده است که قیود روزگردی در کابل تشدید یابد.

این کمیته همچنان فیصله کرده است که در دیگر ولایات نیز تدابیر لازم در راستای وضع قیود روزگردی متناسب به شرایط و اوضاع، روی‌دست گرفته شود.

ششمین جلسه‌ی کمیته جلوگیری از شیوع ویروس کرونا امروز (پنج‌شنبه، 14 حمل) به ریاست سرور دانش، معاون دوم محمداشرف غنی برگزار شده است.

آقای دانش در این جلسه گفته است که تا کنون 15 میلیون دالر برای وزارت صحت عامه، 400 میلیون افغانی برای هرات، 500 میلیون افغانی برای شهر کابل، برای هر زون از مجموع هفت زون جغرافیایی 50 میلیون افغانی و برای هر ولایت 20 میلیون افغانی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اختصاص داده شده است.

او همچنان گفته است که برخی پروژه‌های عاجل برای اشتغال‌زایی در مرکز و برخی از ولایات نیز به‌زودی روی‌دست گرفته خواهد شد و قرار است در کابل برای 40 هزار نفر شغل ایجاد شود. همچنان به گفته‌ی دانش، قرار است به‌زودی ده هزار تُن گندم برای شماری از خانواده‌های بی‌بضاعت در شهر کابل توزیع شود.

ششمین جلسه کمیته جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

از سویی هم، معاون دوم اشرف غنی در این جلسه گفته است که برای فراهم شدن کمک در زمینه‌های مختلف از طریق همکاران بین‌المللی افغانستان تلاش‌ها جریان دارد.

آقای دانش افزوده است که تا کنون 15.5 میلیون دالر از سوی امریکا، 100 میلیون دالر از سوی بانک جهانی، 40 میلیون دالر از سوی بانک انکشاف آسیایی به مردم افغانستان تعهد شده است.

او تأکید کرده است که نخستین محموله‌ی کمک‌های صحی چین نیز به کابل رسیده و در آینده‌ی نزدیک کمک‌های دیگر چین و ازبکستان نیز به افغانستان خواهد رسید.

فدامحمد پیکان، معین وزارت صحت عامه در این جلسه گفته است که با توجه به میزان شیوع ویروس کرونا در کشور، وقایه و رعایت موارد صحی توسط مردم را یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از شیوع این ویروس خوانده است.

آقای پیکان همچنان پیشنهاد کرده است که برای جلوگیری از شیوع کرونا، شهر هرات به‌صورت کامل قرنطین و روند توزیع کمک‌ها در ولایات نیز به‌صورت خانه به خانه انجام شود.

این در حالی است که تا کنون 245 نفر در سراسر افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. هرات با 184 نفر و کابل با 23 نفر بیشترین آمار افراد مبتلا به کرونا را به خود اختصاص داده‌اند. از مجموع 245 نفر، 10 نفر بهبود یافته و چهار نفر دیگر جان داده‌اند.

حکومت افغانستان به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس، در شهرهای کابل، هرات، فراه، زرنج و غزنی قیود روزگردی را وضع کرده است.