یازدهمین مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان ثبت شد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه می‌گوید که با فوت دو نفر در ولایت بلخ و یک نفر در ولایت کابل، تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور به 11 نفر رسیده است.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه که امروز (دوشنبه، 18 حمل) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که از جمع دو واقعه‌ی فوتی در بلخ، یکی از آنان 86 ساله و دیگرش نیز 70 ساله بوده‌اند. به گفته‌ی او، این افراد دارای بیماری‌های مزمن بوده و در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

آقای مایار همچنان در مورد فردی که در اثر ویروس کرونا در کابل فوت کرده است، افزود که این فرد در یکی از شفاخانه‌ی خصوصی در کابل داکتر بود. او گفت که این شفاخانه در اوایل ابتلای این فرد، از مریض نمونه گرفته و به‌خاطر حساس‌نبودن لابراتوارشان، آن‌را منفی تشخیص کرده است.

اما به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت صحت عامه، اکنون معایناتی که توسط وزارت صحت عامه انجام شده، نشان می‌دهد که این فرد مبتلا به کرونا بوده است.

او افزود که 20 تن از داکتران این شفاخانه هم‌اکنون در قرنطین به‌سر می‌برند و به‌زودی از آنان نمونه گرفته می‌شود تا تشخیص شود که آنان هم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر.

براساس آمار وزارت صحت عامه هشت نفر دیگر مبتلا به ویروس کرونا قبل از این در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، دایکندی و تخار فوت کرده بودند. بیشترشان افراد مسن و دارای بیماری‌های دیگر نیز بوده‌اند.

از سویی هم، وحیدالله مایار در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به تعداد بهبودیافتگان مبتلایان به ویروس کرونا در کشور گفت که دیروز (یک‌شنبه، 17 حمل) یک نفر در کابل بهبود یافته و از شفاخانه مرخص شده‌اند.

پیش از این 17 نفر مبتلا به ویروس کرونا در ولایت‌های هرات، دایکندی، سمنگان، کاپیسا، قندهار، نیمروز، فراه، بادغیس و لوگر نیز بهبود یافته بودند.

تفکیک مریضان براساس جنسیت؛ 72 درصد مبتلایان مردان اند

سخن‌گوی وزارت صحت عامه‌ی کشور همچنان در این نشست خبری با اشاره به تفکیک جنسیت مبتلایان ویروس کرونا گفت که آمارها در افغانستان نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان کم‌تر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

او افزود که از جمع کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، 72 درصدشان مردان و 27 درصدشان زنان اند. او احتمال داد که به دلیل تفاوت در هورمون‌های زنان و مردان، زنان کم‌تر به این ویروس مبتلا می‌شوند.

براساس آمار وزارت صحت عامه‌ی کشور، تاکنون دو هزار و 737 نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در مراکز تشخیص این ویروس در ولایت‌های هرات، کابل، ننگرهار و بلخ معاینه شده است. از این میان نتایج طبی 367 مورد آن در 23 ولایت کشور مثبت تشخیص شده است.