دولت برای مقابله با کرونا در چهار ولایت شمال‌شرقی 450 میلیون افغانی تخصیص داد

اطلاعات روز: محمداشرف غنی هدایت داده است تا به‌منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا در ولایت‌های بدخشان، قندوز، بغلان و تخار در شمال‌شرق کشور 450 میلیون افغانی اختصاص داده شود.

در خبرنامه‌ای که از سوی ارگ به نشر رسیده، آمده است که آقای غنی این موضوع را دیروز (دوشنبه، 18 حمل) در یک کنفرانس ویدیویی مشترک با والیان این ولایات مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، از مجموع 450 میلیون افغانی، به بدخشان 150 میلیون افغانی و به هر کدام از ولایت‌های قندوز، بغلان و تخار مبلغ 100 میلیون افغانی تخصیص داده شده است.

آقای غنی همچنان به والیان این ولایات هدایت داده است که با توجه به نیازمندی‌های‌شان در سطح ولایت و ولسوالی‌ها اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا روی‌دست گیرند.

اشرف غنی در تاریخ 27 حوت سال گذشته (1398 خورشیدی) نیز هدایت داده بود که مبلغ 400 میلیون افغانی بودجه‌ی اضطراری برای مقابله با شیوع و مهار ویروس کرونا به ولایت هرات انتقال یابد.

همچنان او در صحبتی با والیان نیمروز، فراه، غور بادغیس و هلمند نیز گفته بود که حکومت برای جلوگیری از شیوع کرونا برای هریک از ولایات فراه، غور و بادغیس مبلغ 20 میلیون افغانی و برای هر کدام از ولایت‌های نیمروز و هلمند مبلغ 50 میلیون افغانی را اختصاص داده است.

در تاریخ 12 حمل نیز آقای غنی هدایت داد که مبلغ 160 میلیون افغانی به‌خاطر مبارزه با شیوع ویروس کرونا به ولایت‌های قندهار، ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان انتقال یابد. از این مجموع به ولایت‌های قندهار و ننگرهار هر یک مبلغ 50 میلیون و به ولایات لغمان، کنر و نورستان نیز هر یک مبلغ 20 میلیون افغانی اختصاص داده شده است. برای قندهار که در این روز 50 میلیون مدنظر گرفته شده بود، در تاریخ 16 حمل 100 میلیون به آن اختصاص داده شد.

یک روز پس از این، غنی هدایت داد که 50 میلیون افغانی برای هر یک از ولایت‌های بلخ و فاریاب و برای هر کدام از ولایت‌های سمنگان، جوزجان و سرپل مبلغ 20 میلیون افغانی اختصاص یابد.

محمداشرف غنی در این روز هدایت داد که برای هر یک از ولایت‌های پروان، کاپیسا و میدان‌وردک 20 میلیون افغانی اختصاص داده شود. همچنان 500 میلیون افغانی برای مبارزه با ویروس کرونا به ولایت کابل اختصاص داده شده است.

او سه روز پیش (16 حمل) نیز هدایت داد که در هشت ولایت مرکزی، جنوبی و جنو‌ب شرقی کشور مبلغ 330 میلیون افغانی اختصاص داده شود. براساس هدایت آقای غنی برای هر کدام از ولایت‌های غزنی، خوست و پکتیا، مبلغ 60 میلیون و برای هر کدام از ولایت‌های پکتیکا، لوگر،‌ارزگان، بامیان و دایکندی مبلغ 30 میلیون افغانی اختصاص داده شده است.

این در حالی است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور تابه‌حال به 423 نفر رسیده است. از این میان، 18 نفر شان بهبود یافته و از شفاخانه مرخص شده و 11 نفرشان نیز جان داده‌اند.

به تازگی مسئولان محلی در ولایت‌های هرات و بلخ نیز از بهبود پنج نفر دیگر در این دو ولایت خبر داده‌اند، اما این آمار تا کنون از سوی وزارت صحت تأیید نشده است.