گروه طالبان هیأت فنی‌اش را از کابل فراخواند

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که حکومت افغانستان رهایی زندانیان این گروه را «عمدا» به تأخیر انداخته و از توافق‌نامه‌ی صلح تخلف می‌کند.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر امشب (سه‌شنبه، 19 حمل) در تویتی گفته است که به این دلیل، آنان هیأت فنی‌شان را به‌گونه‌ی «فوری» از کابل فرامی‌خواند.

شاهین نوشته است که به اساس توافق‌نامه‌ی امضاشده باید زندانیان این گروه «قبلا» رها و راه برای مذاکرات بین‌الافغانی باز می‌شد.

سهیل شاهین شب گذشته نیز در تویتی گفته بود که هیأت فنی‌شان را از اشتراک در نشست‌های مشترک با طرف افغانستان منع کرده‌اند.

شاهین این نشست‌ها را «بی‌نتیجه» خوانده و افزوده بود که باید مطابق توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، رهایی زندانیان این گروه آغاز می‌شد، اما این روند به بهانه‌های مختلف تاکنون به تعویق افتاده است.

دولت افغانستان روز گذشته اعلام کرد که آماده است زندانیان گروه طالبان را به‌گونه‌ی مرحله‌وار آزاد کند، اما طالبان به صدای صلح‌خواهی لبیک نمی‌گویند.

عبدالمتین بیگ، رییس عمومی اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی در یک نشست خبری در کابل همچنان گفت که دولت برای رهایی 400 زندانی طالب در گام نخست آمادگی دارد، اما هیأت فنی طالبان به رهایی 15 نفر از فرماندهان این گروه تأکید دارد.

به گفته‌ی آقای بیگ، 15 نفری که هیأت فنی طالبان به رهایی آنان تأکید دارد، کسانی اند که در چندین حملات انتحاری و حملات پیچیده‌ی دیگر دست دارند. او گفت که دولت نمی‌تواند قاتلین مردم افغانستان را آزاد و صف جنگ دشمن را تقویت کند.

 رهایی پنج‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان مطرح شده است. محمداشرف غنی نیز فرمانی در مورد رهایی زندانیان طالبان صادر کرده است. براساس این فرمان، زندانیان طالبان در چند مرحله به‌گونه‌ی مشروط آزاد می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *