سازمان عفو بین‌الملل: حکومت افغانستان آزادی زندانیان زن را در اولویت قرار دهد

اطلاعات روز: به دنبال افزایش موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل از حکومت افغانستان خواسته است که آزادی زندانیان زن را در اولویت مبارزه با ویروس کرونا قرار دهد.

در اعلامیه‌ای که امروز (جمعه، 22 حمل) از سوی سازمان عفو بین‌‌الملل به نشر رسیده، آمده است که با گسترش ویروس کرونا، زندانیان به‌ویژه زندانی‌های زن در افغانستان در معرض خطر جدی قرار دارند.

به نقل از اعلامیه، هر روز این خطر برای زندانیان به‌خصوص زندانیان زنی که اطفال نیز دارند، بیشتر می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل همچنان منابع دولت افغانستان برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا را ناکافی خوانده، گفته است که دولت باید اقدامات محدودکننده‌ی کرونا را برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه بیشتر شدت بخشد.

این سازمان در ادامه تأکید کرده است که علی‌رغم صدور فرمان محمداشرف غنی برای رهایی زندانیان آسیب‌پذیر، هنوز اقداماتی صورت نگرفته است.

این فرمان محمداشرف غنی در مورد «عفو مجازات، تعویق تحقیق و تأجیل تنفیذ حکم محجوزین و محبوسین» حدود دوونیم هفته‌ی پیش (7 حمل) صادر شد. براساس این فرمان، شماری از زنان زندانی، اطفال، بیماران صعب‌العلاج و افراد بالای 55 سال سن از زندان آزاد می‌شوند.

احمدراشد طوطاخیل، رییس عمومی زندان‌های افغانستان نیز در همین روز در یک نشست مشترک خبری با وزیر صحت عامه و دادستان کل کشور گفت که حدود نُه تا 10 هزار زندانی از مواد فرمان محمداشرف غنی مستفید خواهند شد و به ولایات صلاحیت داده شده تا روند رهایی زندانیان را در ده روز آینده نهایی سازند.

سازمان عفو بین‌الملل در حالی از اجرایی‌نشدن این فرمان ابراز نگرانی کرده است که ویروس کرونا در 27 ولایت کشور شیوع یافته و رقم مبتلایان آن به 521 نفر رسیده است. از جمع این تعداد نفر، 32 نفرشان بهبود یافته و از شفاخانه مرخص شده‌اند. همچنان 15 نفر از مبتلایان ویروس کرونا در کشور فوت کرده‌اند.