سازمان ملل: در سه ماه اول 2020 میلادی، بیش از 500 غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که در جریان سه ماه اول سال جاری میلادی، 533 غیرنظامی در اثر جنگ در افغانستان کشته و 760 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

در گزارش یوناما که امروز (دوشنبه، 8 ثور) منتشر شده، آمده است که در میان کشته‌شدگان 152 کودک و 60 زن و در میان زخمیان نیز 265 کودک و 108 زن شاملند.

به نقل از این گزارش، غیرنظامیان همچنان تلفات سنگین جنگ را متحمل می‌شوند. در این گزارش به ضرورت فوری به تلاش‌های بیشتر تمام گروه‌های درگیر جهت حفاظت از غیرنظامیان تأکید شده است.

یوناما گفته است که در این گزارش «افزایش نگران‌کننده‌»ای را در خشونت‌ها در جریان ماه مارچ ثبت کرده است. زمانی که به گفته‌ی یوناما، انتظار می‌رفت گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز و همچنان راه‌هایی برای کاهش خشونت‌ها و اولویت‌بندی تلاش‌ها جهت حفاظت از همه‌ی افغان‌ها از اثرات ویروس کرونا «کووید19» جستجو شود.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان از تمام گروه‌های درگیر خواسته است تا از فرصتی که با فراخوان سرمنشی ملل متحد برای آتش‌بس جهانی جهت تمرکز بر تلاش‌های جمعی برای مبارزه با دشمن مشترک «شیوع کووید ۱۹» ارایه شده است، استفاده  کنند.

او گفته است: «برای حفظ زندگی تعداد بی‌شمار افراد ملکی در افغانستان و امید دادن به مردم برای آینده‌ی بهتر، مهم است تا خشونت با ایجاد یک آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح، متوقف شود.»

از سویی هم، یوناما در این گزارش گفته است که 55 درصد غیرنظامیان در جریان سه ماه اول سال جاری میلادی از سوی عناصر مخالف دولت کشته و زخمی‌شده‌اند. براساس این گزارش، در این مدت، 282 غیرنظامی از سوی عناصر مخالف دولت کشته و 428 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

گروه طالبان عامل 39 درصد، گروه داعش عامل 13 درصد و عناصر نامشخص مخالف دولت نیز عامل سه درصد تلفات غیرنظامیان دانسته شده‌اند.

همچنان گفته شده است که شمار غیرنظامیانی که از سوی عناصر مخالف دولت به‌ویژه گروه طالبان کشته شده‌اند، در مقایسه به سال گذشته‌ی میلادی به دلیل افزایش در کشتار هدفمند و اعدام‌های صحرایی، 22 درصد افزایش یافته است.

همین‌طور، نیروهای طرفدار دولت مسئول 32 درصد (نیروهای افغان 21 درصد، نیروهای خارجی 8 درصد و عناصر نامشخص طرفدار دولت 3 درصد) تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری میلادی دانسته شده‌اند. این نیروها باعث تلفات 412 غیرنظامی (198 کشته و 214 زخمی) شده‌اند.

یوناما گفته است: «جای نگرانی است که درجریان سه ماه اول سال، در مقایسه با عناصر مخالف دولت، نیروهای طرفدار دولت، بیشتر مسئول مر‌گ‌ومیر اطفال بوده‌اند، چنانکه تلفات منسوب به این نیروها نسبت به گذشته دو برابر افزایش را نشان می‌دهد، این تلفات عمدتا از اثر حملات هوایی و فیرهای غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی صورت گرفته است.»

یوناما از کاهش در میزان تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی افغان در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته خبر داده، اما در عین حال از افزایش تلفات غیرنظامیان در اثر فیرهای مستقیم و حملات هوایی نیروهای افغان ابراز نگرانی کرده است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در ادامه‌ی این گزارش افزوده است که با وجود افزایش سطح خشونت‌ها و تلفات غیرنظامیان در ماه مارچ، شمار تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، 29 درصد کاهش یافته و کم‌ترین آمار در ربع اول سال از 2012 میلادی به این طرف است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *