هجوم گسترده‌ی ملخ‌ها در غرب کشور؛ تهدید چقدر جدی است؟

هجوم گسترده‌ی ملخ‌ها در غرب کشور؛ تهدید چقدر جدی است؟

واجد روحانی- هرات

به‌تازگی ولایت‌های هرات، فراه و بادغیس در غرب کشور شاهد هجوم گسترده‌ی ملخ‌ها بوده‌اند. نگرانی از این وجود دارد که با افزایش هجوم این حشرات، محصولات زراعتی به مشکل جدی مواجه شود.

درهرات هجوم ملخ‌ها بیش‌تر است. منابع مسئول در هرات می‌گویند این ملخ‌ها با هجوم سیل‌آسا از طرف شمال شهر هرات در ولسوالی انجیل، پس از توفان و باران شدید به سمت شهر آواره شده‌اند.

گروه 20 نفری از کارمندان ریاست زراعت هرات برای از بین‌بردن این ملخ‌ها به فعالیت آغاز کرده‌اند و با سم‌پاشی جلو کوچ این حشرات به سمت زمین‌های زراعتی در ولسوالی‌ها را می‌گیرند.

بشیراحمد احمدی، معاون ریاست زراعت هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که در صورت افزایش هجوم ملخ‌ها به‌سمت ولسوالی‌ها، بیش از 100 تن از کارمندان این اداره برای سم‌پاشی ملخ‌ها آمادگی دارند. او افزود: «ملخ از تپه و دامن‌ها که پناه‌گاهی زمستانی آنان بوده، توسط توفان و باد به شهر هرات آورده شده. این نوع ملخ‌‌ها محلی در هرات است و نسبت به ملخ‌ها دیگر آسیب کم‌تر به زمین‌ها می‌رسانند.»

به گفته او، با تلاش تیم‌های زراعت تا یک هفته دیگر، خطر ملخ‌ها مهار خواهد شد.

قرار است که میزان آسیب‌پذیری به‌سبب ملخ‌ها در ولسوالی‎‌های 19 گانه هرات توسط تیم‌های ریاست زراعت مورد بررسی قرار بگیرد. مسئولان ریاست زراعت هرات می‌گویند که ماشین‌های سم‌پاشی ملخ به سطح ولسوالی‌های آسیب‌پذیر فرستاده خواهد شد.

به گفته اداره زراعت هرات امکان این وجود دارد گه یک قسمتی از ملخ‌ها نیز توسط پرندگان شکار شود تا جلو خسارات بیش‌تر به مزارع گرفته شود.

بشیراحمد احمدی، معاون ریاست زراعت هرات می‌گوید که در صورت افزایش مهاجرت ملخ‌ها به‌سمت ولسوالی‌ها، بیش از 100 تن از کارمندان این اداره برای سم‌پاشی ملخ‌ها آمادگی دارند.

گل‌محمد، یک تن از دهقانان در ولسوالی انجیل در هرات است. او خاطرات بدی از هجوم ملخ‌ها به مزرعه‌اش دارد. او می‌گوید: «یک سال قسمت زیادی از گندم‌های من توسط ملخ‌ها خورده شد. حالا همه ساله ما دواپاشی می‌کنیم، تا ملخ‌ها به سمت زمین‌های ما نیایند.»

بهار سال گذشته نیز پروانه‌ها از سمت ایران به ولایت‌‌های غربی کشور هجوم آورده‌اند.

باشندگان فراه با گرفتن عکس از سیل ملخ‌ها در شبکه‌های اجتماعی نگران هجوم و آسیب‌زدن این حشرات به مزارع هستند.

مسئولان در ریاست زراعت فراه می‌گویند که بیش‌تر ولسوالی‌های لاش و جوین، پشت‌کوه، شیب‌کوه و انار دره هم‌مرز با کشور ایران زیر تهدید این حشرات قرار دارند. عبدالمنان متین، رییس زراعت فراه به روزنامه اطلاعات روز گفت که تا کنون در ولسوالی‌های این ولایت هجوم ملخ‌ها گزارش نشده، اما آمادگی‌ها برای مقابله با این حشرات جریان دارد: «شش تُن ادویه برای مقابله با ملخ در فراه داریم. احتمال حمله ملخ‌ها در فراه وجود دارد و ما آمادگی داریم. ما دستگاه‌های سم‌پاشی برقی و سم‌پاشی توسط موترها در اختیار داریم و هر وقت که ملخ‌ها هجوم آوردند، آن‌ها را از بین می‌بریم.»

به گفته‌ی او، ملخ‌ها آفات بسیار خطرناکی در فراه هستند و در صورت هجوم باعث از بین‌رفتن محصولات زراعتی خواهد شد.

عبدالمنان متین، رییس زراعت فراه می‌گوید که ملخ‌ها آفات بسیار خطرناکی هستند و در صورت هجوم باعث از بین‌رفتن محصولات زراعتی خواهند شد.

سه ولسوالی بادغیس زیر تهدید ملخ‌ها

ملخ‌‌ها زمین‌های زیاد زراعتی در بادغیس در شمال‌غرب کشور را تهدید می‌کند. مسئولان در ریاست زراعت این ولایت می‌گویند که بیش‌تر ولسوالی‌های جوند، قادس و بالامرغاب در گزند حملات ملخ‌ها قرار دارند.

عبدالتواب تائب، رییس زراعت بادغیس به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تیم‌های این اداره برای مقابله با ملخ در ولسوالی‌های حضور دارند و زمین‌های زراعتی را سم‌پاشی می‌کنند.

او گفت: «همه ساله در ولسوالی‌های بادغیس ملخ‌ها پیدا می‌شوند. ملخ وقتی جمعیت آن زیاد می‌شود، آفات به بار می‌آورند. ما امکانات کافی برای مقابله با ملخ‌ها داریم، اگر ملخ‌ها کنترل نشود، زیان‌های هنگفت به بار می‌آورند. سبزها، گندم و سایر نباتات زیر تهدید مستقیم ملخ‌ها قرار دارند.

او افزود که نسل ملخ‌ها در بادغیس ایتالیایی و مراکشی است و طول عمرشان سه ماه است.

سال گذشته ریاست زراعت بادغیس 87 هزار هکتار زمین از وجود ملخ ها پاک سازی کرده است.

ملخ‌‌ها زمین‌های زیاد زراعتی در بادغیس در شمال غرب کشور را تهدید می‌کنند.

هرات و بادغیس زیر تهدید بیش‌تر

آگاهان زراعتی می‌گویند که ولایت‌های هرات و بادغیس به‌دلیل داشتن علفچرهای زیاد، نسبت به ولایت‌های فراه و غور بیش‌تر زیر تهدید ملخ‌ها قرار دارند.

علی خان عظیمی، کارشناس زراعتی به روزنامه اطلاعات روز گفت که بیش‌تر ملخ‌ها برای بقا زمین‌های علفچر را ترجیح می‌دهند. او افزود: «خوراک و تخریب ملخ‌ها زیاد است و همه سبزه‎‌ها را می‌خورند و اگر جلو ملخ‌ها گرفته نشود، حتا برگ‌های درختان هم آنان می‌خوردند.» به گفته او، برای مقابله با ملخ‌ها، برخی از کشاورزان گودال‌های به عمق 80 سانتی‌متر حفر می‌کنند و پس از جاروب کردن ملخ‌ها داخل این گودال‌ها، بالای آن خاک می‌اندازند، تا ملخ‌ها کشته شوند.

یک قسمت زیادی از باشندگان ولایت‌های غربی کشور در بخش زراعت و مالداری اشتغال دارند و عدم امکانات برای مقابله با ملخ‌ها، تامین غذا در این ولایت‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *