«به مشکلات حدود 30 هزار دانشجوی افغان در بیرون از کشور رسیدگی می‌شود»

اطلاعات روز: محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه‌ی کشور می‌گوید که به مشکلات حدود 30 هزار دانشجوی افغان در کشورهای هند، پاکستان، ترکیه، روسیه، مصر و قزاقستان رسیدگی می‌شود.

آقای اتمر در رشته‌تویتی گفته است که سفیران و دیپلماتان ارشد افغانستان در این کشورها شب گذشته (جمعه، 12 ثور) در صحبتی با او اطمینان داده‌اند که برای رسیدگی به مشکلات این تعداد دانشجویان برنامه‌های جدیدی روی‌دست می‌گیرند.

به گفته‌ی او، این برنامه‌ها سر از امروز (شنبه، 13 ثور) راه‌اندازی خواهد شد.

سرپرست وزارت خارجه همچنان از دانشجویان افغان در کشور های هند، پاکستان، ترکیه، روسیه، مصر و قزاقستان خواسته است که در صورت «ضرورت» با نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در این کشورها به‌تماس شوند.

این در حالی است که پیشتر شماری از دانشجویان در این کشورها گفته بودند که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلات جدی معیشیتی مواجه اند. آنان همچنان افزوده بودند که در چند ماه گذشته مدد معاشی دریافت نکرده‌اند.

در تاریخ 5 حمل شماری از این دانش‌جویان در شهر آلماتی قزاقستان به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که از مدت ده ماه به این طرف مددمعاش‌شان را دریافت نکرده‌اند. آنان تأکید کرده بودند در صورتی که معاش‌شان پرداخت نشوند، با توجه به شیوع ویروس کرونا در این کشور نمی‌توانند برای‌شان مواد خوراکه و ماسک و دیگر لوازم خریداری کنند.