کمیسیون حقوق بشر خواهان تحقیق همه‌جانبه‌ی کشته‌شدن مسافران افغان در مرز با ایران شد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شکنجه و غرق‌کردن شماری از شهروندان این کشور در مرز با ایران را نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشری خوانده و خواهان تحقیق همه‌جانبه‌ی این موضوع شده است.

این کمیسیون امروز (یک‌شنبه، ۱۴ ثور) در اعلامیه‌ای همچنان برخورد نیروهای مرزی ایران با مسافران افغان را «بی‌رحمانه» و «تکان‌دهنده» خوانده است. به گفته‌ی کمیسیون حقوق بشر، نیروهای مرزی ایران با این اقدام‌شان حقوق مهاجران و تعهدات دولت‌ها به پیمان‌های بین‌المللی را نیز نقض کرده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر از دولت افغانستان، کمیشنری عالی حقوق بشر و کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خواسته است که یک هیأت مشترک با ترکیب نمایندگان دولت افغانستان، دولت ایران و نهادهای حقوق بشری سازمان ملل تشکیل دهند تا رویداد یاشده را به‌صورت «همه‌جانبه» و «دقیق» بررسی کند.

این کمیسیون همچنان گفته است که با شناسایی عاملان این رویداد، عدالت در مورد قربانیان اجرا و به خانواده‌های قربانیان خسارت پرداخت شود.

روز گذشته گزارش شد که بیش از ۵۰ شهروند افغان که به‌گونه‌ی قاچاقی قصد رفتن به ایران را داشتند، از سوی مرزبانان ایرانی در امتداد دریای هریرود در آب غرق شده و بیش از ۲۰ نفر از این افراد جان باخته‌اند.

در همین حال، گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور می‌گوید که تحقیقات در این زمینه آغاز شده و دولت افغانستان این رویداد را در دو سطح بررسی می‌کند.

به گفته‌ی آقای هیواد، محمداشرف غنی این رویداد را در سطح دولت با دولت و معین سیاسی وزارت خارجه نیز آن را در سطح سیاسی و از نظر تخنیکی بررسی می‌کند.

از سوی هم، ایران ادعای شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط نیروهای مرزی آن کشور در امتداد دریای هریرود را تکذیب کرده و گفته است که این رویداد در مرز مشترک بین دو کشور صورت نگرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *