ایران ادعای شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط مرزبانش را رد کرد

اطلاعات روز: به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط مرزبانان ایرانی در امتداد دریای هریرود، دولت ایران این موضوع را تکذیب کرده است.

اداره‌ی مرزبانی ایران گفته که با بررسی ویدیوهای منتشرشده، به این نتیجه رسیده که این رویداد در مرز مشترک افغانستان و ایران صورت نگرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از اداره‌ی مرزبانی این کشور تأکید کرده است که مرزبانان ایران با «رافت اسلامی» با شهروندان افغانستان رفتار می‌کنند.

ایران همچنان نسبت‌دادن این رویداد به مرزبانانش، تلاش‌های «مذبوحانه» در راستای دورکردن ایران و افغانستان خوانده است.

به تازگی گزارش شده است که بیش از ۵۰ شهروند افغان که به‌گونه‌ی قاچاقی قصد رفتن به ایران را داشتند، از سوی مرزبانان ایرانی در امتداد دریای هریرود در آب غرق شده و بیش از ۲۰ نفر از این افراد جان باخته‌اند.

شاه ولی، باشنده‌ی ولسوالی دولتیار ولایت فاریاب  و یک تن از شاهدان عینی پیشتر به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که با ۵۶ نفر دیگر به‌گونه‌ی قاچاقی از منطقه‌ی «دهنه ذوالفقار» وارد خاک ایران شده بودند، اما توسط مرزبانان ایرانی بازداشت شدند.

شاه ولی همچنان ادعا کرده بود که مرزبانان ایرانی آنان را با تهدید شلیک مرمی تفنگ مجبور کردند که خود را در آب بیندازند. به گفته‌ی او، ۲۳ نفر پس از انداختن در آب، غرق و یا ناپدید شده‌اند.

غلام یحیی، یک تن از باشندگان هرات نیز به اطلاعات روز گفته بود که برادر و پسر عمه‌اش در آب غرق شده‌اند.

مسئولان صحی در هرات نیز صبح امروز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده بودند که اجساد پنج تن از این افراد به این شفاخانه منتقل شده‌اند.

پس از آن وزارت امور خارجه‌ی کشور اعلام کرد که برای بررسی چگونگی کشته‌شدن این مسافران افغان، هیأتی تعیین کرده است. گران هیواد، سخن‌گوی این وزارت گفته بود که دولت افغانستان این حادثه را به‌شکل همه‌جانبه بررسی می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *