Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

ابتلای 330 نفر به کرونا در یک شبانه‌روز؛ «در صورت بی‌توجهی مردم، بسترسازی خانه‌ها هم بسنده نیست»

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه می‌گوید که با ثبت 330 مورد مثبت تازه‌ی ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، بلندترین میزان مبتلایان در یک شبانه‌روز در افغانستان به ثبت رسیده است.

وحید مجروح، معین خدمات صحی این وزارت امروز (سه‌شنبه، 16 ثور) حین افتتاح چهارمین شفاخانه‌ی درمان بیماران ویروس کرونا در کابل، گفت که بیشترین این موارد در ولایت‌های هرات، کابل، قندهار و پکتیا به ثبت رسیده است. در هرات 59 مورد، کابل 45 مورد، قندهار 41 مورد، بلخ 38 مورد و پکتیا 26 مورد ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته ثبت شده است.

همچنان براساس اعلام این وزارت، 13 مورد دیگر ویروس کرونا در ولایت ننگرهار، 12 مورد در ولایت پنج‌شیر، 11 مورد در تخار، 11 مورد در لغمان، 10 مورد در لوگر، 10 مورد در سمنگان، 9 در پکتیکا، هفت مورد در پروان به ثبت رسیده است.

به همین ترتیب شش مورد در فاریاب، پنج مورد در غزنی، پنج مورد در کنر، پنج مورد در قندوز، چهار مورد در میدان‌وردک، چهار مورد در کاپیسا، سه مورد در زابل، سه مورد در بدخشان، دو مورد در فراه و یک مورد مثبت ویروس کرونا هم در هلمند ثبت شده است.

به این ترتیب شمار مجموعی مبتلایان ویروس کرونا در 33 ولایت کشور به سه هزار و 224 مورد می‌رسد.

از سویی هم، وحید مجروح با اشاره به بهبودیافتگان بیماران ویروس کرونا گفت که با بهبودی 24 نفر در 24 ساعت گذشته تعداد مجموعی آنان به 421 نفر می‌رسد. از میان این 24 نفر، 9 نفر در هرات، چهار نفر در کابل، سه نفر در هلمند، سه نفر در فاریاب، دو نفر در نیمروز و یک، یک نفر هم در قندهار، بلخ، و بامیان بهبود یافته‌اند.

همچنان با فوت دو نفر در لوگر و یک، یک نفر در بغلان، لغمان و ننگرهار به اثر ویروس کرونا، رقم مجموعی فوت‌شدگان این ویروس در سطح کشور به 95 نفر رسیده است.

با این حال اما، معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت که مردم هنوز در افغانستان کرونا را جدی نگرفته است. او تأکید کرد: «متأسفانه ما در شهر می‌بینیم که هنوز مردم این موضوع (شیوع ویروس کرونا) را جدی نگرفته است. این یک زنگ خطر (از شیوع ویروس کرونا) است.»

وحید مجروح افزود که تاکنون شفاخانه‌های افغانستان ظرفیت پذیرش بیماران کرونا را دارد، اما در صورتی که مردم به دستورالعمل‌های صحی این وزارت توجه نکند، بسترساختن خانه‌ها هم پاسخ‌گوی نیاز نخواهد بود.

او اما تأکید کرد در صورتی که مردم کمک کند ظرفیت بستر کنونی شفاخانه‌های افغانستان، پاسخ‌گوی نیازها است.

تأسیس 1030 بستر «آی‌سی‌یو» در 34 ولایت

از سویی هم، معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه در بخشی از صحبت‌های خود گفت که دولت افغانستان به حمایت مالی بانک‌های جهانی و انکشاف آسیایی قرار است یک هزار و 30 بستر «آی‌سی‌یو» تأسیس کند.

او گفت که قرارداد ساخت این بسترها تکمیل شده و به‌زودی کار آن در 34 ولایت کشور آغاز خواهد شد.

همچنان وحید مجروح افزود که برای ساخت حدود صدهزار بستر تجرید در 34 ولایت افغانستان نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

به‌گفته‌ی او، از هفته‌ی آینده انتقال حدود 18 هزار بستر آن آغاز می‌شود و مطابق نیاز و افزایش واقعات ویروس کرونا، در محلات مربوطه‌ی این بسترها کارمند و تجهیزات طبی تدارک داده می‌شود.

 پیشتر این وزارت گفته بود که از این صدهزار بستر برای تجرید مبتلایان ویروس کرونا استفاده می‌شود.