رهایی زندانیان طالبان

در یازدهمین دور رهایی زندانیان طالبان، ۳۱ زندانی دیگر از زندان پلچرخی آزاد شدند

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرده است که در یازدهمین دور رهایی زندانیان گروه طالبان، ۳۱ زندانی این گروه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار ویروس کرونا، آزاد شده‌اند.

در اعلامیه‌ی این دفتر آمده است که این زندانیان روز گذشته (چهارشنبه، ۱۷ ثور) براساس فرمان محمداشرف غنی از زندان پلچرخی آزاد شده‌اند.

براساس اعلامیه، در آزادی این زندانیان، سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقی‌مانده‌ی‌شان در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، تا کنون ۹۳۳ زندانی طالبان از زندان‌های ولایت مختلف کشور آزاد شده‌اند.

دفتر شورای امنیت ملی افزوده است که رهایی زندانیان طالبان برای امروز نیز ادامه دارد. این دفتر پیشتر از طالبان خواسته بود که روند رهایی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیز غیرنظامیان را سرعت داده و خشونت‌ها را کاهش بدهند.

دو روز پیش نیز دفتر شورای امنیت ملی از طالبان خواسته بود که خشونت‌ها را کاهش داده و پس از رهایی زندانیان، مذاکرات بین‌الافغانی را نیز آغاز کنند.

در همین حال، گروه طالبان نیز گفته است که تا کنون در هفت مرحله ۱۳۲ زندانی دولت افغانستان را از زندان‌های‌شان در ولایت‌های قندهار، لغمان و قندوز آزاد کرده است.

رهایی زندانیان طالبان و دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته در قطر امضا شد، مطرح شده بود. قرار بود پنج‌هزار زندانی طالب در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان پیش از بیستم حوت آزاد شوند، اما این روند بنابر دلایلی تا کنون تکمیل نشده است.