یونیسف از سلامت میلیون‌ها مادر و نوزاد به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا هشدار داد

اطلاعات روز: دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) پیش‌بینی کرده است که در حدود ۱۱۶ میلیون کودک در سراسر جهان تحت سایه‌ی ویروس کرونا به دنیا خواهند آمد. تنها یک‌چهارم این تعداد نوزادان (۲۹ میلیون) در جنوب آسیا به دنیا خواهند آمد.

در اعلامیه‌ی یونیسف که امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ ثور) منتشر شده، آمده است که این نوزادان در حالی به دنیا خواهند آمد که در حال حاضر ویروس کرونا بر سیستم‌های صحی و زنجیره‌های عرضه مواد و وسایل طبی در سراسر جهان فشار آورده و باعث ایجاد نگرانی برای صحت مادران و نوزادان‌شان شده است.

براساس پیش‌بینی یونیسف، در جریان ۴۰ هفته‌ی پس از همه‌گیری کرونا، ۲۰ میلیون نوزاد در هند، پنج میلیون نوزاد در پاکستان، ۲.۴ میلیون نوزاد در بنگلادیش و یک میلیون نوزاد دیگر در افغانستان به دنیا خواهند آمد.

به نقل از اعلامیه‌ی یونیسف، مادران و نوزادان جدید با محدودیت‌های جهانی از قبیل قیود گشت‌وگذار، فشار بیش از حد روی عرضه خدمات در مراکز صحی، کمبود مواد و تجهیزات و کمبود قابله‌های ماهر به دلیل توظیف آنها برای تداوی مریضان «کووید۱۹» مواجه خواهند شد.

یونیسف همچنان هشدار داده است تدابیری که برای محدودنگهداشتن «کووید۱۹» در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند خدمات حیاتی از قبیل مراقبت‌های ولادی را مختل کرده و زندگی میلیون‌ها خانم حامله و کودکان‌شان را در معرض خطر جدی قرار دهند.

دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل از کشورها خواسته است که دسترسی زنان حامله را به خدمات قبل از ولادت، ولادت و پس از ولادت تأمین و همچنان خدمات عاجل «ادویه و واکسین» را برای نوزادان به دلیل خطر وفیات بیشتر فراهم کنند.

این نهاد سازمان ملل همچنان خواسته است که وسایل محافظتی شخصی برای کارکنان صحی فراهم و در مراکز صحی نیز تدابیر وقایه و کنترل «انتان» در هنگام ولادت و پس از آن رعایت شود.

یونیسف به زنان حامله نیز توصیه کرده است که برای محافظت از خود و مبتلاشدن به این ویروس، اقدامات احتیاطی را رعایت کنند. این نهاد حمایت از کودکان همچنان پیشنهاد کرده است که روی آموزش و تجهیز کارکنان صحی باید به‌طور فوری سرمایه‌گذاری شود تا آنان بتوانند از همه‌ی مادران و نوزادان به‌طور مصئون مراقبت کنند.

جین گاف، رییس منطقوی یونیسف برای جنوب آسیا گفته است: «نمی‌توان از وضعیتی که زندگی میلیون‌ها مادر، دختر نوجوان و نوزاد را در جنوب آسیا به خطر مواجه ساخته است، چشم‌پوشی نمود. شیوع کووید۱۹ باعث گردیده تا مادران به علت ترس از مصاب شدن به این بیماری از دریافت خدمات صحی هراس داشته باشند.»

او همچنان بر حمایت کامل کارکنان صحی و قابله‌ها، زنان حامله، فراهم‌کردن زمینه‌ی ولادت‌های مصئون و آگاهی‌دهی در این زمینه تأکید کرده است.

این همه در حالی است که تا کنون نزدیک به سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، بیش از یک میلیون و ۲۴۵ هزار نفر بهبود یافته و بیش از ۲۶۳ هزار نفر دیگر جان داده‌اند.

در افغانستان نیز تا کنون سه‌هزار و ۵۶۳ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. آمارهای وزارت صحت نشان می‌دهد که از مجموع این افراد، ۴۶۸ نفر بهبود یافته و ۱۰۶ نفر دیگر جان داده‌اند.