اشرف غنی هیأتی را برای بررسی قتل مسافران افغان در مرز با ایران تعیین کرد

اطلاعات روز: محمداشرف غنی در حکمی برای بررسی چگونگی شکنجه و غرق‌کردن مسافران افغان در مرز با ایران یک هیأت با «صلاحیت» ده نفری تعیین کرده است.

در خبرنامه‌ای که امشب (جمعه، ۱۹ ثور) از سوی ارگ ریاست جمهوری به نشر رسیده، آمده که این هیأت به ریاست محمدحمید طهماسی، سرمفتش نظامی سرقوماندانی اعلی و عضویت نمایندگان مجلس نمایندگان و وزارت‌های داخله، دفاع، خارجه و وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان توظیف شده است.

همچنان به نقل از اعلامیه، نمایندگان ریاست عمومی امنیت ملی، مقام محلی هرات، شورای ولایتی این ولایت، لوای پنجم سرحدی قول اردوی ۲۰۷ ظفر نیز از دیگر اعضای این هیأت می‌باشند.

محمداشرف غنی به این هیأت وظیفه داده است تا به همکاری حکومت محلی هرات موضوع شکنجه و غرق‌کردن مسافران افغان توسط مرزبانان ایران را به‌صورت همه‌جانبه و دقیق بررسی می‌کند.

همچنان مطابق حکم آقای غنی این هیأت مؤظف شده که نتایج تحقیق خود را هرچه زودتر از طریق دفتر شورای امنیت ملی افغانستان به ریاست جمهوری گزارش دهد.

شش روز پیش شماری از شهروندان کشور که به‌گونه‌ی قاچاقی از دهانه‌ی ذوالفقار ولایت هرات به کشور ایران سفر کرده بودند، ادعا کردند که مرزبانان ایرانی افزون بر شلیک، آنها را مجبور ساخته که خود را به رودخانه هریرود پرتاب کنند. به گفته‌ی آنان، از مجموع ۵۷ نفر، بیش از بیست نفر در آب غرق و یا ناپدید شده‌اند.

به دنبال این موضوع وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۱۷ ثور) اعلام کرد که کابل و تهران روی تشکیل یک هیأت مشترک توافق کرده است تا چگونگی کشته‌شدن شماری از شهروندان افغان در مرز با ایران را بررسی کند. هدف از تحقیق، دست‌یابی به حقیقت و تأمین عدالت عنوان شده است.

دولت ایران اما شکنجه و غرق‌کردن شهروندان افغانستان توسط مرزبانانش را تکذیب کرده است. اداره‌ی مرزبانی ایران پیشتر گفته بود که با بررسی ویدیوهای منتشرشده، به این نتیجه رسیده که این رویداد در مرز مشترک افغانستان و ایران صورت نگرفته است.

دولت ایران گفته بود که مرزبانانش با افغان‌ها با «رافت اسلامی» رفتار می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *