طالبان 17 زندانی دولت افغانستان را در بادغیس آزاد کردند

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که در یازدهمین دور رهایی زندانیان دولت افغانستان، این گروه 17 زندانی را آزاد کرده‌اند.

یوسف احمدی، از سخن‌گویان طالبان در تویتی گفته است که این تعداد زندانی دولت افغانستان پس از چاشت دیروز (یک‌شنبه، 21 ثور) در ولایت بادغیس آزاد شده‌اند.

پیش از این، طالبان در ده مرحله، 208 زندانی دولت افغانستان را در ولایت‌های قندهار، لغمان، قندوز، بادغیس و هرات آزاد کرده بودند.

دولت افغانستان پیشتر آزادی تنها 123 زندانی از سوی طالبان را تأیید کرده و گفته بود که بخشی از افراد رهاشده غیرنظامیان اند. دولت افغانستان در مورد رهایی 17 زندانی تازه در بادغیس تا کنون چیزی نگفته است.

از سوی هم، دولت افغانستان نیز تا کنون در ۱۲ دور ۱۰۰۰ زندانی گروه طالبان را از زندان‌ها در ۲۸ ولایت کشور آزاد کرده است.

دفتر شورای امنیت ملی گفته است که این زندانیان براساس فرمان محمداشرف غنی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار ویروس کرونا، آزاد شده و در آزادی آنان سن، وضعیت صحی و مدت حبس باقی‌مانده‌ی‌شان در نظر گرفته شده است.

دفتر شورای امنیت ملی اخیرا همچنان از طالبان خواسته است که خشونت‌ها را کاهش داده و پس از رهایی زندانیان، مذاکرات بین‌الافغانی را نیز آغاز کنند. طالبان اما به خواست دولت افغانستان مبنی بر کاهش خشونت و اعلام آتش‌بس تمکین نکرده‌اند.

رهایی زندانیان طالبان و دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته در قطر امضا شد، مطرح شده بود. قرار بود پنج‌هزار زندانی طالب در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان پیش از بیستم حوت آزاد شوند، اما این روند بنابر دلایلی تا کنون تکمیل نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *