۱۶ کشته و ۱۶ زخمی در حمله بر شفاخانه‌ای در کابل؛ وزارت صحت: به مراکز صحی حمله نکنید

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرده است که در حمله‌ی مهاجمان مسلح بر شفاخانه‌ی ملی صدبستر دشت برچی واقع در غرب شهر کابل، ۱۶ نفر به‌شمول یک مرد کشته و ۱۶ نفر دیگر به‌شمول پنج کودک زخمی شده‌اند.

همزمان با این، وزارت صحت عامه از طرف‌های درگیر خواسته است که به بی‌طرفی پرسونل و مراکز صحی احترام گذاشته و با رعایت مصئویت این نهادها، فرصت ارایه‌ی خدمات صحی را به مردم بدهند.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه افزوده است که تسهيلات و پرسونل صحى براساس تمام معاهدات بين‌المللى از هرگونه تعرض و تهاجم بايد مصئون و محفوظ باشد.

آقای مایار همچنان گفته است: «متأسفانه در افغانستان همواره تسهيلات و پرسونل صحى و مريضاني كه با اميد درمان به اين تسهيلات صحى مراجعه مي‌كنند مصئون نبوده و قربانى داده‌اند.»

حوالی ساعت ۱۰:۰۰ پیش از چاشت امروز (سه‌شنبه، ۲۳ ثور) مهاجمان مسلح بر شفاخانه‌ی صدبستر دشت برچی حمل کردند. وزارت داخله پیشتر تعداد مهاجمان را سه نفر اعلام کرده و گفته بود که در این حمله، ۱۴ نفر به‌شمول دو نوزاد کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی این وزارت همچنان گفته بود که نیروهای امنیتی بیش از صد نفر به‌شمول زنان، کودکان و سه شهروند خارجی را از ساحه‌ی رویداد نجات دادند.

حمله‌ی مهاجمان مسلح حوالی ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر با کشته‌شدن تمامی مهاجمان پایان یافت. وزارت داخله این حمله را جنایت ضدبشری دانسته از سازمان‌های ملی و بین‌المللی حقوق بشری نیز خواسته است که این گونه جنایات را به‌گونه‌ی جدی دنبال کنند.

فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. طالبان هر گونه دست داشتن در این رویداد را رد کرده است.

این حمله واکنش‌های زیادی به دنبال داشته و ارگ ریاست‌جمهوری، عبدالله عبدالله، دفتر شورای امنیت ملی، شماری از سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل و همچنان شماری از چهره‌های سیاسی دیگر آن‌را محکوم کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *