طالبان 15 زندانی دولت افغانستان را در جوزجان آزاد کردند

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که در ادامه‌ی روند رهایی زندانیان دولت افغانستان، 15 زندانی دیگر توسط این گروه آزاد شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه در تویتی گفته که طالبان این تعداد زندانی دولت افغانستان را دیروز (چهارشنبه، 24 ثور) در ولایت جوزجان آزاد کرده‌اند.

این دوازدهمین دور آزادی زندانیان دولت افغانستان توسط این گروه می‌باشد. پیش از این طالبان در 11 مرحله 261 نفر از زندانیان دولت افغانستان را در ولایت‌های قندهار، لغمان، قندوز، هرات، بادغیس و فاریاب آزاد کرده بودند.

اما دفتر شورای امنیت ملی کشور دو روز پیش (دوشنبه، 22 ثور) اعلام کرد که طالبان 171 نفر را از زندان‌های خود رها کرده‌اند. از این میان به گفته‌ی دفتر شورای امنیت ملی، تنها 105 نفر نیروهای امنیتی و دفاعی اند.

جاوید فیصل، سخن‌گوی این دفتر گفته بود در صورتی که این گروه به تعهدات‌شان عمل می‌کردند، باید تاکنون دست‌کم 200 تن از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را آزاد و برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی می‌گرفتند.

از سویی هم، دولت افغانستان در 12 مرحله یک‌هزار زندانی گروه طالبان را از زندان‌های 28 ولایت کشور آزاد کرده‌اند.

براساس گفته‌های سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی، در تناسب پنج در برابر یک باید در برابر هر پنج زندانی طالبان، یک زندانی دولتی نیز از سوی طالبان آزاد شود، در غیر آن روند رهایی زندانیان از سوی دولت افغانستان نیز متوقف خواهد شد.

او دیروز (چهارشنبه، 24 ثور) گفت که روند آزادی زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان متوقف است.

رهایی زندانیان طالبان و دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته در قطر امضا شد، مطرح شده بود. قرار بود پنج‌هزار زندانی طالب در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان پیش از بیستم حوت آزاد شوند، اما این روند بنابر دلایلی تا کنون تکمیل نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *