معترضان هراتی: یوناما در برابر حملات خونین کابل و ننگرهار سکوت نکند

اطلاعات روز – هرات: شماری از فعالان مدنی و باشندگان هرات در واکنش به حملات خونین بر شفاخانه صد بستر دشت برچی کابل و مراسم تشییع جنازه در ننگرها، در مقابل نمایندگی هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

این معترضان از سازمان ملل متحد می‌خواهند که در مقابل کشتار غیرنظامیان در این حملات سکوت نکند و این دو رویداد را به گونه‌ی همه‌جانبه بررسی کند.

این معترضان به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که با افزایش خشونت‌ها و تلفات غیرنظامیان، سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر نباید سکوت کنند.

حلیمه پژواک، یکی از معترضان به روزنامه اطلاعات روز گفت که حمله بر شفاخانه نسایی ولادی در کابل و مراسم تشییع جنازه در ننگرهار، جنایت است و باید عاملان آن بازداشت شوند.

او افزود: «ما از سازمان‌ملل این را می‌خواهیم که به‌خاطر تأمین حقوق‌بشر، رویدادهای خونین در افغانستان را پی‌گیری کند و نباید جنایت‌های هولناک این چنینی در افغانستان صورت بگیرد.»

محمد ناصر، یکی دیگر از معترضان بر تأمین صلح در کشور تأکید کرده و از تمام طرف‌های درگیر جنگ نیز می‌خواهد که بیشتر از این به جنگ و خشونت ادامه ندهند.

او گفت: «جنگ در افغانستان بس است و نباید بیشتر از این جنگ ادامه داشته باشد. جنگ باعث ویرانی و کشته شدن افراد ملکی می‌شود. باید طالبان دست از جنگ بکشند.»

این در حالی است که شماری از علمای دین در زون غرب کشور نیز حملات تروریستی اخیر در ولایت‌های کابل و ننگرهار را «جنایت» دانسته‌اند.

حملات تروریستی در ولایت‌های کابل و ننگرهار با واکنش‌های گسترده‌ در داخل و خارج کشور روبه‌رو شده است. در این دو حمله که روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته صورت گرفت، بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۸۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

به دنبال این حملات، محمد اشرف غنی دستور داد که نیروهای دولتی از حالت دفاعی فعال به حالت تهاجمی تغیر موضع بدهند. او همچنان به این نیروها دستور داده بود که عملیات خود را بر مواضع گروه طالبان از سر گیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *