واکنش ارگ به اعلامیه‌ی طالبان؛ «با انکار مسئولیت حملات، برائت گرفته نمی‌توانید»

اطلاعات روز: به دنبال رد گروه طالبان مبنی بر دست‌داشتن در حملات اخیر در ولایت‌های کابل و ننگرهار، ارگ ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که این گروه با انکار دست‌داشتن در این حملات نمی‌تواند برائت بگیرد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که امروز (چهارشنبه، 24 ثور) که در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «ما شاهد نشر اعلامیه‌ی گروه طالبان بودیم که از دست‌داشتن در حملات چند روز گذشته انکار کردند. اما این را بدانیم که این انکارشان برای مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی قابل پذیریش نیست.»

آقای صدیقی افزود که این اقدام گروه طالبان نمی‌تواند این گروه را از «جنایتی» که مرتکب شده و آسیبی را که به مردم افغانستان رسانده، برائت دهد.

به گفته‌ی او، این گروه در 19 سال گذشته با فراهم‌سازی بستر مطمئین برای انجام فعالیت‌های تروریستی، مرتکب «جنایت» در افغانستان شده‌اند. او تأکید کرد: «با تأسف در حال حاضر و در 19 سال گذشته بیشترین جنایت در برابر مردم از سوی طالبان صورت گرفته و این گروه بزرگ‌ترین آسیب را به مردم و کشور ما رسانده است.»

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور گفت که طالبان هم‌اکنون نیز با انجام حملات تروریستی بر ادامه‌ی جنگ و خشونت تأکید دارند. او افزود که این گروه به خواست مردم افغانستان مبنی بر ختم جنگ و استقرار صلح، «نه» گفته‌اند.

به گفته‌ی صدیق صدیقی، علی‌رغم امضای موافقت‌نامه‌ی صلح میان این گروه و امریکا، طالبان تعهد جدی برای ختم جنگ و استقرار صلح در افغانستان نشان نداده است.

آقای صدیقی اما تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای حفاظت جان و مال مردم و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی افغانستان هرگز اجازه نمی‌دهند تا طالبان و سایر گروه‌های ترویستی به انجام چنین حملات ادامه دهند.

او همچنان افزود که دولت افغانستان در برابر حملات اخیر طالبان در ولایت‌های کابل، ننگرهار و لغمان «هیچ وقت بی‌تفاوت» نمی‌ماند.

حکومت افغانستان این گفته‌ها را در حالی مطرح می‌کند که دیروز (سه‌شنبه، 23 ثور) در پی حملات خونین در ولایت‌های ننگرهار و کابل، گروه طالبان اعلام کرد که جنگ‌جویانش در این حملات دست ندارند. این گروه در اعلامیه‌ای، این حملات را تقبیح و آن را به گروه داعش نسبت داده بود.

طالبان همچنان گفتند که داعش در افغانستان سنگر و مکان علنی ندارد و «این‌گونه حملات از سوی افراد مهم داعش در مهمان‌خانه‌های استخباراتی کابل و شهرهای دیگر  و اداره‌ی کابل به‌گونه‌ی مشترک طراحی و عملی می‌شود.»

در دو حمله‌ای که دیروز بر شفاخانه‌ای در کابل و یک مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار صورت گرفت، دست‌کم 48 نفر کشته و 84 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. اکثر کشته‌شدگان غیرنظامی اند.

مسئولیت حمله در ولایت ننگرهار را داعش به‌عهده گرفت و مسئولیت حمله در کابل را تاکنون شخص و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

همچنان دو شب پیش جنگ‌جویان طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای ارتش در ولسوالی علیشینگ ولایت لغمان حمله کردند. وزارت دفاع ملی اعلام کرد که در این حمله شش سرباز ارتش کشته و 5 سرباز دیگر نیز زخمی شده‌اند.

اما  گلزار سنگروال، از اعضای شورای ولایتی لغمان در صحبتی با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در نتیجه‌ی این حمله‌ی جنگ‌جویان طالبان 21 سرباز ارتش کشته و شش سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان به گفته‌ی او، جنگ‌جویان طالبان هفت سرباز دیگر ارتش را نیز با خودشان برده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *