امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی غنی و عبدالله

امریکا، سازمان ملل و ترکیه نیز از امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی میان غنی و عبدالله استقبال کردند

اطلاعات روز: ایالات متحده امریکا، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و ترکیه از امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله استقبال کرده‌اند. پیش از این، هند، ایران و کانادا نیز از امضای این توافق‌نامه استقبال کرده بوند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در تویتی نوشته است که از توافق میان آقایان غنی و عبدالله برای تشکیل حکومت فراگیر خوشحال است. او در عین حال از تعهد تازه‌ی این دو رهبر برای دست‌یابی به صلح استقبال کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در بیانیه‌ای گفته است که از تصمیم رهبران سیاسی افغانستان برای حل اختلافات و پیوستن به تلاش‌ها برای تشکیل دولت فراگیر استقبال می‌کند.

آقای استولتنبرگ همچنان گفته است که در زمان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا لازم است که رهبرای سیاسی افغانستان به‌گونه‌ی متحد برای برقراری صلح تلاش کنند.

دبیرکل ناتو در حالی که به ادامه‌ی حمایت از افغانستان تأکید کرده، از گروه طالبان نیز خواسته است که به تعهدات‌شان عمل کرده و خشونت‌ها را کاهش دهند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله را پایان بُن‌بست سیاسی در افغانستان توصیف کرده است.

یوناما ابراز امیدواری کرده است که روحیه‌ی همکاری میان طرف‌ها ادامه یافته و اعضای دولت جدید برای تقویت حکومت‌داری خوب، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد باهم همکار باشند.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن استقبال از حل تنش‌های انتخاباتی در افغانستان، ابراز امیدواری کرده اهست که امضای توافق‌نامه میان اشرف غنی و عبدالله به‌گونه‌ی عادلانه اجرا شده و روحیه‌ی مشارکت در دولت حاکم باشد.

توافق‌نامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله پس از چاشت امروز (یک‌شنبه، 28 ثور) در ارگ ریاست‌جمهوری به امضا رسید. آقای عبدالله براساس این توافق سیاسی، ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی را به عهده می‌گیرد و اعضای تیم او نیز در کابینه مشارکت خواهند داشت.

معرفی اعضای کابینه به‌شمول وزارت‌خانه‌های کلیدی از سوی غنی و عبدالله به‌گونه‌ی مساویانه صورت می‌گیرد و والیان ولایات نیز براساس «یک قاعده مورد توافق دو جانب» معرفی می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *