طالبان امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی میان غنی و عبدالله را تجربه‌ی «ناکام» خواندند

اطلاعات روز: گروه طالبان در واکنش به امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله می‌گوید که این توافق تکرار «تجارب ناکام» می‌باشد.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ناوقت شب گذشته (یک‌شنبه، 28 ثور) در تویتی گفته است: «چیزی که در کابل جریان دارد، تکرار تجارب ناکام قبلی است.»

او همچنان تأکید کرده است که باید طرف‌های افغان به حل «اصلی مشکل» توجه کرده و به توافق‌نامه‌ی «دوحه» عمل کنند.

سهیل شاهین افزوده است که باید از ایجاد موانع در روند صلح اجتناب شود.

به گفته‌ی او، باید دوطرف روند رهایی زندانیان را تکمیل کنند تا هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

توافق‌نامه‌ی سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از ماه‌ها تنش سیاسی ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان سال گذشته، دیروز (یک‌شنبه، ۲۸ ثور) در ارگ ریاست‌جمهوری امضا شد.

آقای عبدالله براساس این توافق سیاسی، ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی را به عهده می‌گیرد و اعضای تیم او نیز در کابینه مشارکت خواهند داشت.

معرفی اعضای کابینه به‌شمول وزارت‌خانه‌های کلیدی از سوی غنی و عبدالله به‌گونه‌ی مساویانه صورت می‌گیرد و والیان ولایات نیز براساس «یک قاعده مورد توافق دو جانب» معرفی می‌شوند.

اعطای رتبه‌ی نظامی «مارشال» برای عبدالرشید دوستم یکی از مواردی است که دو طرف روی آن توافق کرده‌اند. اشرف غنی هنگام امضای توافق‌نامه، طی فرمانی، رتبه‌ی نظامی عبدالرشید دوستم را به «مارشال» ارتقا داد.

از سویی گروه طالبان در حالی از دولت افغانستان خواسته است که به توافق‌نامه‌ی دوحه عمل کنند که این توافق‌نامه در ماه حوت سال گذشته میان امریکا و این گروه به امضا رسید.

مطابق این توافق‌نامه، مذاکرات بین‌الافغانی باید در 20 حوت آغاز می‌شد، اما به‌دلیل مشکلاتی از جمله اختلافات سیاسی در افغانستان و اختلاف دولت و طالبان در مورد روند رهایی زندانیان دوطرف آغاز نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *