استقبال غنی از آتش‌بس طالبان؛ «راه حل اساسی افغانستان آغاز مذاکرات صلح است»

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان، می‌گوید که به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده است تا آتش‌بس را رعایت کرده و حالت دفاعی اختیار کنند.

آقای غنی امروز (یک‌شنبه، ۴ جوزا) در پیام عیدی‌اش همچنان از طالبان خواست که بیش از این به مردم افغانستان «صدمه» نزنند. به گفته‌ی او، هر کسی که کشته و یا زخمی می‌شود، یک داغ دیگری است که جبران ناپذیر است.

غنی همچنان گفت: «صلح خواسته ملی ماست و باید بدانیم که موافقت‌نامه‌ی صلح به افراد و گروه‌ها نه، بلکه به مردم افغانستان تعلق دارد و فیصله‌ی نهایی راجع به موافقت‌نامه‌ی صلح مربوط به مردم افغانستان می‌شود.»

رییس‌جمهور غنی تأکید کرد که راه حل اساسی معضل افغانستان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است و هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان حاضر است که مذاکرات را «فورا» آغاز کند. به گفته‌ی او، هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان همه‌شمول است و «با قوت از ملت خود نمایندگی خواهند کرد».

آقای غنی در این پیام عیدی‌اش همچنان گفت که دولت افغانستان به روند رهایی زندانیان طالبان سرعت می‌بخشد و از طالبان نیز انتظار دارد که زندانیان دولتی را آزاد کنند.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز ضمن استقبال از آتش‌بس سه ‌روزه‌ی طالبان، همچنان می‌گوید که این یک گام مثبت برای رسیدن به صلح است.

آقای عبدالله ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس بتواند رهایی زندانیان را سرعت بخشیده و باعث کاهش خشونت در افغانستان شود. او همچنان ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس در نهایت بتواند زمینه را برای آغاز مذاکرات صلح فراهم کند.

گروه طالبان شب گذشته به مناسب عید سعید فطر، سه روز را آتش‌بس اعلام کرد. این گروه به جنگ‌جویان دستور داده است که تا در جریان سه روز عید، از حملات تعرضی در برابر نیروهای دولتی خودداری کنند.

طالبان از جنگ‌جویانش همچنان خواسته است در صورتی که حملاتی از سوی نیروهای افغان صورت می‌گیرد، از خود دفاع کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *