آتش‌بس

سازمان ملل، امریکا، ناتو، آلمان و پاکستان از اعلام آتش‌بس سه روزه در افغانستان استقبال کردند

اطلاعات روز: به دنبال اعلام آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید سعید فطر از سوط طالبان و دولت افغانستان، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، امریکا، ناتو، آلمان و پاکستان تا کنون از این اقدام طالبان و دولت استقبال کرده‌اند.

یوناما در تویتی نوشته است که مردم افغانستان مستحق زندگی در آرامش و عاری از خشونت هستند. یوناما همچنان از دولت و طالبان خواسته است که برای متوقف‌کردن جنگ و دایمی شدن آتش‌بس تلاش کنند. یوناما در عین حال تأکید کرده است که «مذاکرات صلح بین‌الافغانی باید آغاز شود».

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز از آتش‌بس سه روزه در افغانستان استقبال کرده و از دولت و طالبان خواسته است که از فرصت پیش‌آمده به نفع مردم افغانستان استفاده کنند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز ضمن استقبال از آتش‌بس سه روزه‌ از سوی طالبان و دولت افغانستان، همچنان بر توافق دو طرف برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده است.

خلیل‌زاد بامداد امروز (یک‌شنبه، ۴ جوزا) در رشته‌تویتی آتش‌بس را فرصت خوبی برای تسریع روند صلح یاد کرده است. به گفته‌ی او، با درنظرداشت چالش‌های دشواری که هنوز هم بین دولت و طالبان باقی مانده، اما رهبران طرف‌ها تصامیمی درست اتخاذ کرده و منافع مردم‌شان را در اولویت قرار  دهند.

خلیل‌زاد همچنان از دولت و طالبان خواسته است که از فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و مطابق تعهدات توافق‌نامه و گفت‌وگوهای صلح زندانیان دو طرف را رها کنند. او همچنان از دو طرف خواسته است که سطح خشونت‌ها را کاهش داده و تاریخی را برای آغاز مذاکرات صلح مشخص کنند.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان تأکید کرده است که اعلام آتش‌بس یک فرصت خوبی است که نباید از دست برود. او در ادامه افزوده است که ایالات متحده آماده است که سهم خود را برای کمک به این روند را انجام دهد.

در همین حال، سانی لگت، سخن‌گوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان نیز از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی دولت و طالبان استقبال کرده است. او یک‌بار دیگر از دو طرف خواسته است که خشونت‌ها را کاهش دهند تا روند صلح به پیش برود.

پیتر پروگل، سفیر آلمان در افغانستان نیز از آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید رمضان در افغانستان استقبال کرده است. او در تویتی ابراز امیدواری کرده است که این اقدام دولت و طالبان زمینه‌ی آتش‌بس دایمی بشردوستانه، رهایی بیشتر زندانیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را فراهم کند.

عایشه فاروقی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان نیز امروز یک‌شنبه در تویتی نوشته است که پاکستان از اعلام آتش‌بس از سوی دولت افغانستان و طالبان در روزهای عید استقبال می‌کند. او گفته است: «ما به مناسبت عید رمضان برای یک افغانستان صلح‌آمیز، با ثبات و موفق دعا می‌کنیم.»

گروه طالبان شب گذشته به مناسب عید سعید فطر، سه روز را آتش‌بس اعلام کرد. این گروه به جنگ‌جویان دستور داده است که در جریان سه روز عید، از حملات تعرضی در برابر نیروهای دولتی خودداری کنند، اما در صورتی که حملاتی از سوی نیروهای افغان صورت می‌گیرد، از خود دفاع کنند.

رییس‌جمهور اشرف غنی نیز صبح امروز در پیام عیدی‌اش ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان، اعلام کرد که به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده است تا آتش‌بس را رعایت کرده و حالت دفاعی اختیار کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *