استقبال پمپئو از آتش‌بس در افغانستان: طرفین با استفاده از فرصت به‌سوی آغاز مذاکرات گام بردارند

اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان و دولت افغانستان استقبال کرده و از دو طرف خواسته است که از فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و به‌سوی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گام بردارند.

وزارت خارجه‌ی امریکا امروز (یک‌شنبه، 4 جوزا) در اعلامیه‌ای گفته است: «برای دست‌یابی به این لحظه بسیار سخت تلاش کردیم و امیدوارم که «این فرصت فضایی را برای مردم افغانستان خلق کند که بتوانند عید را در امنیت تجلیل کنند».

در اعلامیه به نقل از پمپئو آمده است که این فرصت به طالبان و دولت افغانستان نیز امکان می‌دهد که گام‌های دیگری را برای آینده‌ی صلح‌آمیز افغانستان بردارند.

وزیر خارجه‌ی امریکا تأکید کرده است که ایالات متحده به اجرای کامل توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان و اعلامیه‌ی مشترک امریکا – افغانستان متعهد است.

او گفته است که انتظار دارد تا رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از فرصت پیش‌آمده برای برداشتن موانع باقی‌مانده که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و رهایی زندانیان را به تأخیر انداخته است، استفاده کنند.

وزیر خارجه‌ی امریکا همچنان ابراز امیدواری کرده است که آتش‌بس سه روزه بتواند بین دوطرف اعتماد ایجاد کرده و دو طرف با مساعی مشترک به‌سوی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گام برداند.

صبح امروز زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز ضمن استقبال از آتش‌بس سه روزه‌ از سوی طالبان و دولت افغانستان، همچنان بر توافق دو طرف برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده بود.

خلیل‌زاد در رشته‌تویتی آتش‌بس را فرصت خوبی برای تسریع روند صلح یاد کرده است. به گفته‌ی او، با درنظرداشت چالش‌های دشواری که هنوز هم بین دولت و طالبان باقی مانده، اما رهبران طرف‌ها تصامیمی درست اتخاذ کرده و منافع مردم‌شان را در اولویت قرار  دهند.

طالبان از شب گذشته برای سه روز در روزهای عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرده‌اند. دولت افغانستان نیز با استقبال از این اقدام طالبان، به نیروهای امنیتی هدایت داده است تا در جریان سه روز عید آتش‌بس را رعایت کرده و به حالت دفاعی قرار بگیرند.

افزون بر امریکا، تا کنون سازمان ملل، ناتو، اتحادیه اروپا، آلمان، هند و پاکستان نیز از این آتش‌بس استقبال کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *