رهایی زندانیان طالبان

شورای امنیت: در دو روز اخیر ۷۱۰ زندانی گروه طالبان آزاد شده‌اند

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرد که دولت افغانستان در دو روز گذشته ۷۱۰ زندانی گروه طالبان را از زندان‌های مختلف کشور آزاد کرده است.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امشب (شنبه، ۱۰ جوزا) در تویتی گفته است که این تعداد زندانیان دیروز و امروز از زندان‌های پلچرخی، بگرام و دیگر زندان‌های کشور آزاد شده‌اند.

آقای فیصل همچنان نوشته است که رهایی باقی زندانیان گروه طالبان نیز برای امشب و فردا ادامه خواهد داشت تا براساس اعلام رییس‌جمهور اشرف غنی در روزهای عید، روند رهایی دوهزار زندانی طالب تکمیل شود.

به دنبال اعلام آتش‌بس در جریان سه روز عید سعید فطر از سوی طالبان، ارگ ریاست‌جمهوری ضمن استقبال از این آتش‌بس، اعلام کرده بود که رییس‌جمهور اشرف غنی روند رهایی تا دوهزار زندانی گروه طالبان را به‌عنوان نشان دادن حسن نیت در برابر اعلام آتش‌بس در روزهای عید توسط این گروه، آغاز کرده است.

یک روز پس از آن، صد زندانی طالب در ولایت پروان و روز بعد آن نیز یک گروه ۹۰۰ نفری زندانیان طالب از زندان‌های مختلف کشور آزاد شدند.

در مقابل، گروه طالبان نیز اعلام کرده است که پس از توافق‌نامه‌ی صلح امریکا با این گروه، ۴۲۰ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده است. در آخرین مورد، امروز ۷۳ نیروی دولتی از سوی این گروه در شش ولایت کشور آزاد شدند.

رهایی زندانیان یکی از موضوعات مطرح در توافق‌نامه‌ی دوحه بود. براساس این توافق‌نامه، قرار بود که پنج هزار زندانی طالبان در ازای یک هزار زندانی دولت افغانستان از زندان‌های دوطرف رها شوند.

روند رهایی زندانیان دولت و طالبان در حالی ادامه دارد که یک هیأت فنی پنج نفری طالبان دو روز پیش برای بحث بیشتر در این مورد به کابل آمده است. سهیل شاهین قبلا گفته بود که این هیأت برای تصدیق و تثبیت زندانیان به کابل اعزام شده است.

از سوی هم، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی با ابراز خوش‌بینی از اقدامات اخیر دولت و طالبان، امروز شنبه در یک نشست خبری گفت که بیش از هر زمان دیگری، زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شده است.

آقای عبدالله همچنان در یک دیدار با تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات بین‌الافغانی طی دو هفته‌ی آینده آغاز شود. او همچنان گفته است که تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان هر لحظه برای آغاز مذاکرات آماده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *