رهایی زندانیان طالبان

در پاسخ به اعلام آتش‌بس طالبان، حکومت تا دوهزار زندانی طالب را آزاد می‌کند

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که رییس‌جمهور اشرف غنی روند رهایی تا دوهزار زندانی گروه طالبان را به‌عنوان نشان دادن حسن نیت در برابر اعلام آتش‌بس در روزهای عید توسط این گروه، آغاز کرده است.

صدیقی صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری امروز (یک‌شنبه، 4 جوزا) در تویتی نوشته است که حکومت افغانستان پیشنهاد صلح می‌کند و اقدامات بیشتر دیگری را نیز برای اطمینان از موفقیت روند صلح انجام می‌دهد.

طالبان از شب گذشته برای سه روز در روزهای عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرده‌اند. دولت افغانستان نیز با استقبال از این اقدام طالبان، به نیروهای امنیتی هدایت داده است تا در جریان سه روز عید آتش‌بس را رعایت کرده و به حالت دفاعی قرار بگیرند.

اعلام آتش‌بس از سوی طالبان و دولت افغانستان با استقبال گسترده‌ی جهانی نیز مواجه شده است. امریکا، سازمان ملل، ناتو، اتحادیه اروپا، آلمان، هند و پاکستان از این آتش‌بس استقبال کرده‌اند.

از سوی هم، رییس‌جمهور غنی در حالی روند رهایی تا دوهزار زندانی گروه طالبان را آغاز کرده است که او پیش از این فرمان رهایی پنج‌هزار زندانی این گروه را صادر کرده بود.

براساس این فرمان، یک‌هزار و 500 زندانی طالب باید پیش از آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی آزاد می‌شد و باقی نیز در جریان مذاکره و پس از مذاکره رها می‌شدند.

اما دولت افغانستان تا کنون تنها یک‌هزار زندانی طالب را از زندان‌های کشور آزاد کرده است. روند رهایی این زندانیان پیشتر به دلیل نبود تناسب لازم در رهایی زندانیان دو طرف متوقف شده بود.

از سوی هم، طالبان نیز در دوازده مرحله 276 زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده‌اند، اما دفتر شورای امنیت ملی گفته است که از میان افراد رهاشده تنها 105 نفرشان نیروهای امنیتی و دفاعی بوده و باقی آنها غیرنظامیان هستند.